    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód osobowy na DG :)
    Date: Thu, 10 Feb 2005 23:06:56 +0100

    On Thu, 10 Feb 2005, Vonnegut79 wrote:
    >+ Żeby nie było od razu ostro to zaznaczam, że przejrzałem ze 3000 postów

    ...szacunek...

    >+ Pytanko: Skoro autko stanowi mój koszt to w jaki sposób mam traktować jego
    >+ cenę ? 11000 brutto czy może uwzględniam tylko wartoœć 11000 jako netto i
    >+ wrzucam w KPiR ? Ale coœ mi się obiło o uszy, że mogę VAT odliczyć ? Wiec
    >+ wtedy takie autko warte jest chyba 11000 brutto czyli 9016,39 netto ??? I
    >+ takie wartoœci mogę wpisać w Ewidencję Zakupów VAT ????

    No dobra. Żeby było sprawiedliwie ;) załapałeś się na hasło
    (też szukać w postach :)) - "wróż\ka wróż\ki wróż\ek" (backslash
    wtykam coby wyszukiwarka nie zapodawała jako rozwiązania :)).
    Znaczy: my mamy ZAŁOZYĆ że jesteś VATmanem, tak ?
    Albo mamy zakładać że nie ? ;)
    No dobra - jak VATman do dobrze kombinujesz ale z błędem:
    VAT byś odliczył kupując "z przeznaczeniem do DG".
    W układzie kiedy już podałeś:
    >+ Kupiłem jako osoba fizyczna autko osobowe

    ...mam co najmniej wątpliwości: VAT można odliczyć "na moment
    zakupu".
    Po drugie - skąd ty weźmiesz ten VAT ????
    Zeznajesz że kupiłeś od innej OF - i tam NIE MA VATu !
    Co do PCC - PCC może być kosztem, aczkolwiek było tu "zdanie
    odrębne" (iż z tytułu istnienia obowiązku dla obu stron
    tylko połowa jest "nabywcy") IMHO w razie ustalenia umową
    iż nabywca go płaci - nabywca go mógłby odliczyć.

    Po trzecie (i względnie najmniej ważne) - ja tam zawsze marudzę
    iż "umowa nie jest dokumentem księgowym". Umowa jest zobowiązaniem
    do dokonania czynności :)
    Natomiast jeśli na tym samym "papierku" będzie np. potwierdzenie
    *wydania* towaru "...sprzedający rzecz wydaje a kupujący oświadcza
    iż przejął wraz z kluczami i w znanym mu stanie technicznym..."
    tudzież umowa będzie RACHUNKIEM lub powteirdzeniem zapłaty lub
    jakoś tak - to już zupełnie inna sprawa ;)

    >+ 2 - Z drugiej strony czytałem już wiele o amortyzacji, ale hmm nie kumam,
    >+ albo nie znalazłem satysfakcjonujšcej odpowiedzi... Amortyzacja Œrodka
    >+ Trwałego wartego więcej niż 3500 netto rozłożona jest na okres kilku letni.
    >+ Jak mam wyliczyć ile ma mi się amortyzować takie autko ??? I jak je
    >+ amortyzować ? Jest jakaœ stronka, która o tym informuje ?

    Hm...
    http://tiny.pl/3fd
    ...czyli:
    http://groups.google.pl/groups?as_oq=amortyzacja%20a
    mortyzacji%20amortyzacj%C4%99%20amortyzacj%C4%85&as_
    ugroup=*.podatki&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_mi
    ny=2003&as_maxd=31&as_maxm=12&as_maxy=2005&lr=&num=1
    00&hl=pl

    No ja wiem... "spoœród około 1,540 postów"... :]
    Mało, czyli trzeba zacząć nie w 2003 a w 2002 ;) !

    Nie czytaj tych dotyczących NOWYCH notebooków, bo na "atomową" się
    stare auto nie załapie. Ale AFAIR jakaś preferencja dla "używanych"
    też jest, może się załapie...

    >+ 3 - Oczywistym dla mnie jest, że skoro teraz autko stanowi koszt mojej
    >+ firmy, to przy jego sprzedaży będzie stanowić jej przychód. tym samym

    Tak.

    >+ będzie mi się opłacało sprzedać autko jak najtaniej (przynajmniej na
    >+ papierze) by mieć mały VAT. Mam rację ?

    Ty nam wytłumacz jak chcesz W OGÓLE dorobić się konieczności
    zapłacenia VAT od sprzedaży ?
    Chcesz "zainwestować" w *ULEPSZANIE* (nie mylić z remontami !)
    samochodu ponad 30% jego wartości ??

    >+ 4 - I teraz trochę z innej beczki. Z racji tego, że jestem na KPIR i to już
    >+ od 5 lat - do tej pory myœlałem (a może były/sš i takie przepisy), że już
    >+ nie mogę zmienić sposobu rozliczenia z poczštkiem kolejnego roku na ryczałt
    >+ (być może będzie to dla mnie bardziej opłacalne) i teraz znajoma księgowa
    >+ powiedziała mi, że mogę jednak ryczałtowcem się stać. Załóżmy, że mam to
    >+ autko tak jak mam w EŒT, amortyzuje je itd. i w styczniu 2006 zmieniam się w
    >+ ryczałtowca. Czy w zwišzku z tym muszę oddawać VAT jaki sobie odliczyłem/o

    VAT nie ma NIC do amortyzacji.
    VATu nie "oddajesz" z tego powodu, VAT (a dokładniej część w postaci
    1/5 w kolejnych latach) trzeba by oddać w razie sprzedaży *nie*
    oVATowanej !
    Natomiast na ryczałcie oczywiście amortyzacja by "przepadała" (trzeba
    naliczać a kosztem nie jest).

    >+ jaki pomniejszyłem podatek dla US ? Co się z tš zmianš może wišzać pod kštem
    >+ autka ? Wiem, że na ryczałcie już nie będę mógł czegokolwiek wrzucać w
    >+ koszta bo tam nie ma takiej opcji. Co z amortyzacjš

    j.w.

    >+ No i wreszcie czy
    >+ sprzedajšc takie autko załóżmy w połowie 2006 roku, więc już będšc na
    >+ ryczałcie jakoœ inaczej mi się to rozlicza w kwestii przychodu i podatku od
    >+ takiego przychodu ???

    ...to może ryczałtowcom zostawię... :) (znaczy: "nie sądzę ale...")

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)