eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkijednosobowa DG a udzielenie poz.yczki innej jedosobowej DG › Re: Re: Re: jednosobowa DG a udzielenie poz.yczki innej jedosobowej DG
  • Data: 2003-05-21 10:47:09
    Temat: Re: Re: Re: jednosobowa DG a udzielenie poz.yczki innej jedosobowej DG
    Od: s...@s...pl Slawomir Dabrowski) szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 21 May 2003 11:29:05 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    Jak na mój gust jest jeden czynnik do rozważenia: jakie przesłanki
    (jak ja lubię to słowo ;) należy spełnić aby udzielona pożyczka była
    "związana" z prowadzoną DG (albo przeciwnie). Granice miedzy majątkiem
    osobistym i firmowym jest u fizycznych płynna. Mam wrażenie, że w tym
    wypadku jest podobnie jak z najmem - przychody z tego tytułu mogą być
    ujęte w ramach działalnośći gospodarczej albo jako odrębne źródło
    przychodów. Trzeba tylko jakoś tam się opowiedzieć, przypuszczam że
    mieć odpowiedni wpis w rejestrze czy co tam innego - nie wiem bo jak
    już mówiłem fizycznymi się teraz raczej nie zajmuje. Tak więc być może
    jeżeli we wpisie będę miał "usługi finansowe" to udzielona pożyczka
    będzie w ramach DG a jak wpisu niet budziet to będą przychody z
    kapitałów pieniężnych.

    > Jakie odwzorowanie w działalności gospodarczej, inne niż dokumenty
    >które wystąpią przy pożyczce "osobistej" ma wobec tego udzielenie
    >pożyczki "w działalności" ?
    > Zawieramy pożyczkę "osobiście", Kowalski pożycza Nowakowi
    >i spisują umowę.
    > A teraz DG ABC Kowalski chce pożyczyć XYZ Nowak pieniądze
    >i.... właśnie, co ?

    Dokumenty pewnie te same czyli umowa pożyczki

    >- wierzycielem jest Kowalski, (a nie ABC) tak czy nie ?

    może i tak i tak jest prawidłowo?

    >- dłużnikiem jest Nowak, (a nie XYZ) tak czy nie ?

    jw

    >- Kowalski nic nie wpisuje do KPiR (bo pożyczka nie jest
    > kosztem) [proszę dopisywać dalej wirtualnie "tak czy
    > nie" i komentować :)]
    >- Nowak nic nie wpisuje do KPiR, j.w. (przynajmniej do momentu
    > zapłaty odsetek)

    kwoty pożyczki żaden z nich nie wpisuje tak jak i niezapłaconych
    odsetek, natomiast odsetki zapłacone wpisują.

    >- do VATu nikt nic nie wpisuje, bo pieniądze to nie towar (patrz
    > niżej - uważam że odsetki od pożyczek nie są objęte VAT !)
    >- z powyższego wynika że PCC się należy

    Odsetki zapłacone udzielający pożyczkę wpisuje do sprzedaży zwolnionej
    (jeżeli jest VATowcem).

    > Mam wątpliwości (raczej do podatkowców): sądzę że odsetki nie są
    >objęte VAT, a nie że są zwolnione ! Mylę się ?

    Jakiś czas temu byłem zainteresowany tym tematem nawet rzuciłem
    pytanie na grupie (bez większego odzewu). W tej chwili przyjmuję, że
    udzielanie jest usługą i jako taka jest objęta VAT, ponadto obowiązuje
    zwolnienie przedmiotowe jako usługi pośrednictwa. Trochę nie bardzo mi
    to pasuje bo przecież pożyczka to nie jest pośrednictwo - udzielam jej
    z własnych środków - ale mam stosowne interpretacje więc to uznaje.

    --

    Sławomir Dąbrowski