    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Re: Konto firmowe - kiedy zgłaszać do US
    Date: Mon, 18 Aug 2003 09:41:58 +0200

    On Sun, 17 Aug 2003, Budzik wrote:

    >+ Osobnik posiadający mail'a x...@i...pl napisał(a)
    [...]
    >+ > obowiazek podawania wszytskich nr. kont wynika z tego co napisales i
    >+ > zabezpiecza US przed ukrywaniem funduszy na zobowiazania wzgledem
    >+ > skarbu panstwa ;)
    >+ >
    >+ Z tego co pamiętam te dyskusje to obowiązek wynikał raczej z rozliczaniem z
    >+ US,

    Z tego co pamiętam - wręcz przeciwnie :]
    Na pewno nie PIT (przecież płacisz go "osobiście" od sumy
    wszystkich rzeczy które podlegają pod PIT-5, np. z najmem
    włącznie), najwyraźniej nie VAT (pamiętasz jak Karol mnie
    zastrzelił raz czasu pytaniem ?).
    Może być wątpliwość jeśli jesteś płatnikiem *czyichś*
    podatków (za pracowników lub odprowadzanych z umów o dzieło
    i zlecenia "osobiste").
    Ale raczej nie można tego ujmować jako "konieczność rozliczania
    się z US" jako takiej :)
    Zgłaszam sprzeciw ! Konto jest ci konieczne do operacji
    gospodarczych...

    >+ więc należy pować te konta z których płaci się ależności do US - w
    >+ szczególności VAT - tutaj jednak ja rezerwuję sobie słowo 'chyba'.

    Twoje szczęście ;)
    Weź do ręki VAT-7, przeczytaj dokładnie - i zapodaj kto
    w końcu płaci VAT: ty "osobiście" czy ty jako D.G. :)
    Sprawdź w ustawie, jako że na VAT-7 już o najmniej
    jednym błędzie (opisie "jak liczyć proporcję") wiemy ;)

    Pomijam S.C., bo wtedy rzeczywiście S.C. jest podatnikiem :)

    >+ Jak ktoś pamięta - niech przytoczy artukuły.

    Ty myślisz że nie mam czym sobie głowy zaśmiecać ??
    (chodzi o sugestię o "pamiętaniu" :) !) - zacytuję jeśli
    wolno i to metodą cut&paste...

    +++++++++
    Art. 13. [ Obowiązki przedsiębiorcy ]

    1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:
    2) zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek
    dochodowy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną
    działalnością gospodarczą, a w razie posiadania więcej niż jednego
    rachunku - do wskazania jednego z nich jako rachunku podstawowego i
    zawiadomienia o tym banku, w którym rachunek jest otwarty, oraz właściwego
    urzędu skarbowego; zawiadamiając urząd skarbowy, należy podać nazwę i
    adres banku oraz numer rachunku bankowego albo podstawowego rachunku
    bankowego,

    3) zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty
    jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, informując
    o nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków bankowych,

    4) zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe tego
    przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek
    podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą.
    ---------

    >+ Zresztą podać wszystkie konta - w przypadku niektórych firm
    >+ byłby to absurd.

    No to się mylisz i tyle :)
    Vladi podał IMHO właściwy powód.
    BTW: już wiesz czemu konta "firmowe" są takie drogie: banki
    muszą trzmać gruuuube teczki na listy numerów kont
    takich "niektórych firm" ;>

    >+ I jeszcze taka mała uwaga praktyczna - właściwie to niesłyszałem ażeby US
    >+ się o to czepiał - raczej w przypadku jakiegoś zwrotu poinformuję cię abyś
    >+ podał nr konta - ale... lepiej dmuchać na zimne!

    Oczywiście, przyczepią się dopiero jak znajdą jakieś problemy :]
    Będzie "ukrywanie majątku przed egzekucją" czy jak mu tam... :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, "niektóra firma" aż z 2 kontami :))