    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rachunek od zwolnionego z podatku VAT
    Date: Tue, 18 Apr 2006 12:12:47 +0200

    On Sat, 15 Apr 2006, Darek D. wrote:

    > A sprawa, wydawało mi się, że dla doświadczonych grupowiczów powinna być tak
    > prosta w konkretnym wyjaśnieniu...
    > Jak do tej pory, zawsze odliczałem na podstawie VAT,

    I co ja mogę napisać innego, niż "co do tego ma VAT"?
    Ustawa o VAT z grubsza biorąc nie ma nic do podatku dochodowego, jeden
    jedyny związek to taki iż nieodliczony VAT w większości przypadków może
    być kosztem - ale to zapisano w ustawie o podatku dochodowym.
    Być może chciałeś zapisać "na podstawie faktur VAT", przyjmijmy.

    Na jakiej podstawie PRAWNEJ dokonywałeś wpisu do KPiR?
    Silnego wewnętrznego przekonania, usłyszenia od znajomej księgowej,
    artykułu z gazety...

    Bo nas - ciebie, mnie, resztę grupowiczów - obowiązują PRZEPISY.
    Czy tego chcemy czy nie...

    > tym razem trafił mi się
    > rachunek osoby zwolnionej z wystawiania rachunków VAT.
    > Rozterka moja polega jedynie na tym, czy mogę na podstawie nieVAT-owskiego
    > rachunku dokonać odliczenia - jedna konkretna odpowiedź i to wszystko.
    > Rozumiem po nielicznych konkretach z powyższego dialogu, że MOGĘ.

    Przyjmij parę rzeczy do wiadomości.
    Być może szukasz porady.
    Ale po poradę to trzeba do doradcy.
    Wbrew pozorom, "znajomy" (lub nieznajomy, np. z grupy) uprawniony do
    udzielania PORAD nie jest, chyba że ma uprawnienia (ale wtedy możesz
    na jakieś 99,98% przyjąć że w stopce będzie miał informację że prowadzi
    biuro podatkowe albo cóś w tym stylu) - tak postanowili posłowie, Warszawa
    ulica Wiejska ileś, Sejm. Nie żartuję.
    Całkiem sporo z nas to podatnicy - którzy mogą się podzielić
    przemyśleniami, wnioskami i podyskutować nad przyczynami takiego czy
    innego działania, np. dokonania wpisu do KPiR. Tego nikt nie zabronił,
    AFAIK.
    Jak pytasz "czy mogę" to masz problem, jak pytasz "dlaczego mogę" to już
    znacznie lepiej ;)
    Ale DLACZEGO mozesz ujmować koszty - to musimy wiedzieć... i ty, i ja.
    Widocznie wiemy - skoro wpisujemy je do KPiR.

    Pojawia się "dziwny" koszt: przyłazi człowiek i powiada że ma wątpliwości
    czy złoty szyld może zaliczyć w koszty, bo to chyba jest reklama.
    No to mamy powód do dyskusji: czy to jest reklama czy nie :>

    To i od ciebie chciałem wyciągnąć DLACZEGO uważasz że nie można...

    > Okólnik na ten wątek!

    A skorzystam :)

    > Udzielam, w miarę swoich możliwości, porad na kliku grupach i jeszcze nigdy
    > nikogo nie odesłałem na tzw. "drzewo"

    A zostałeś odesłany na drzewo, czy też ZAPYTANY na jakiej podstawie
    odliczasz te koszty które ODLICZASZ?
    No chyba że to dla ciebie obraźliwe. "Odliczam i już, moja sprawa".
    Ale wtedy nie ma o czym DYSKUTOWAĆ...

    > Rozumiem, że chcąc rozwiązać jakiś problem, np. w Excelu, który
    > początkującemu sprawia trudności nie do przejścia, a u osoby nawet średnio
    > zaawansowanej wywołuje uśmiech na twarzy, powinienem napisać, że z pewnością
    > przeczytałeś/przejrzałeś całą dokumentację do tego programu.

    Nie sądzę (żebym odsyłał).
    I pytanie "o całą dokumentację" pojawiło się później - ja spytałem "jak
    liczysz bardzo podobną rzecz, o której mamy podstawy wnioskować że
    umiesz ją zrobić".
    Sprawdź.

    > Mam nadzieję, że teraz cokolwiek się rozjaśniło!

    Ja też!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)