    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pytanie ws.załozenia ewidencji sprzedaży
    Date: Mon, 30 Oct 2006 09:13:04 +0100

    On Sun, 29 Oct 2006, KaMil wrote:

    > I pytanie: czy lekarz prowadzący działalność może na koniec dnia
    > wpisać do księgi w miejscu nazwa "Pacjenci" i ogólna kwota przychodu
    > za dany dzień czy też MUSI najpierw sporządzić dodatkowy dowód
    > wewnetrzny i dopiero wtedy kwotę moze przesieść do ksiegi.

    IMVHO - musi sporządzić dowód.
    Dlaczego? Spróbujmy spojrzeć oczyma ustawodawcy.
    Ano, same wpisy do KPiR mogę być wykonywane przez inną osobę, czy to
    pracownika czy biuro rachunkowe; z faktu że przypadkiem są wykonywane
    przez tę samą (osobę) :) nie wynika że zawsze tak było i zawsze tak
    będzie.
    Musi więc istnieć "kwit" stwierdzający jednoznacznie *KTO* zaakceptował
    taką kwotę przychodu - na wypadek jak się okaże że np. miało miejsce
    zaniżenie. Oczywiście za dane na deklaracji oraz prawidłowe wpisy
    do księgi zawsze i tak odpowiada podatnik - ale przecież z tytułu
    ew. nieprawidłowości może dojść do sporu cywilnego o odszkodowanie,
    sprawy o rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia itp.
    No to potrzebny będzie dowód "kto kazał zaliczyć TAKĄ kwotę".
    :)

    > II pytanie: czy w celu ułatwienie sobie pracy (sam prowadzi księgę
    > przychodów) moze założyć ewidencją sporzedaży

    Pozostaje zgodzić się z opixem :) dopisując że podatnik ma całkiem
    spory wybór JAK chce ujmować przychody, z różnymi ograniczeniami
    dla przychodów dokumentowanych fakturami/rachunkami i dokumentowanych
    w inny sposób:
    - raportem z kasy (jak ma fiskalną to mu WOLNO rejestrować WSZYSTKO
    a nie tylko sprzedaż dla OF)
    - zestawieniem dziennym
    - podsumowaniem miesięcznym z ewidencji
    (oczywiście z zastrzeżeniem, że jeśli wykorzystywana jest ewidencja
    która może zawierać wpisy INNE niż tylko przychody PD, na przykład
    ewidencja VAT albo raport z kasy, to dokonuje się korekty!)

    > datę i kwote przychodu na koniec dnia, a potem zbiorczo przenieść to
    > do księgi

    IMO zapis w KPiR o "jeśli prowadzi w kilku miejscach" ma odwrotny cel:
    jak prowadzi się sprzedaż w kilku miejscach a ma 1. KPiR to MUSZĄ
    być ewidencje sprzedaży (w tych miejscach), ale to nie znaczy że
    nie wolno ES prowadzić mając tylko 1. miejsce, bo byłby to absurd
    ("no wiecie Państwo, ale ja mam zamiar prowadzenia sprzedaży
    w drugim miejscu, tylko dotąd mi się nie udało zacząć, no ale
    jakbym zaczął w tym miesiącu to ES przecież muszę mieć... ze co,
    że już tak 4 lata zacztynam? - a tak, przejściowe trudności" ;))

    pzdr, Gotfryd