  • Data: 2006-10-31 09:35:58
    Temat: Re: Pytanie ws.załozenia ewidencji sprzedaży
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 30 Oct 2006, KaMil wrote:

    > Ale są przez podatnika.

    Zauważ że przedstawiałem "koncept", który mógł prowadzić do wniosków
    jakie wyciągałem. 31.XII możesz zatrudnić pracownika, ten jeden wpis
    zrobi on... i będzie afera.

    > Czy ustawodawca uzależnia to (obowiązek dowodów wewnętrzynych) od tego
    > czy wpisu dokonuje podatnik wlasnoreczne?

    IMO - nie uzależnia.
    Jeśli sprzedaż jest "bezrachunkowa" (nie dokumentowana *zewnętrznymi*
    dowodami sprzedaży lub autoryzowana w kasie fiskalnej) to mi wychodzi
    iż ma być sporządzony DW z podpisem.
    Tłumacząc obrazowo: "albo istnieje dokument którego egzemplarz
    można znaleźć u kontrahenta, albo musi istnieć podpisany DW".
    Zresztą tak samo jest z DW przy kosztach - sami sobie podpisujemy
    dokonanie wydatku (a tak naprawdę - dla kontrolera US, w razie
    czego ma PISEMNY dowód dokonania machlojki).

    > Oczywiscie ma taką możliwość jeśli ewidencje prowadzi, czytaj musi
    > prowadzić, bo tak stanowią przepisy.
    > Pytanie jest czy mu wolną ja założyć, a dokłądnie korzystac z jej
    > dobrodziejstw, skoro dzilalność jest w jednym miejscu, w siedzibie
    > firmy.

    Znasz zasadę prawną "kto może więcej może mniej"?
    Tłumaczy się ją zwyczajowo na przykładzie policjanta, skoro może
    wylegitymować, to może również zapytać jak się nazywasz :)
    To zajrzyj do par.30.3 rozporządzenia.
    A później powiedz sobie czy korzystanie z prawa do rozliczania
    KPiR w terminie późniejszym jest przymusowe :)

    Zauważ: par.8.1 stwierdza że w razie powierzenia biuru "podatnik
    jest zobowiązany", nie zawiera żadnego zakazu prowadzenia
    ewidencji sprzedaży a dodatkowo NIE reguluje terminów wprowadzania
    danych: ten fakt (że z innego przepisu wynika obowiązek zapisywania
    sprzedaży "nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu
    następnym") powinnien wzbudzać czujność :) (że musi istnieć INNY
    przepis, zwalniający z obowiązku codziennego wpisywania sprzedaży
    do KPiR).

    > Sęk w tym, że ewidencję moze sobie założyć, nawet 10 takowych, tylko
    > czy moze z niej korzystać, a dokłądniej, czy brak codziennych zapisów
    > przychodów od osób fizycznych (i braku kasy fiskalnej) w ksiedze nie
    > będzie powodem, aby uznać ją za nierzetelnie prowadzoną.

    Już napisałem wyżej, ale podkreślę: jakby się oprzeć tylko na zapisie
    art.8.1 to MIMO prowadzenia ewidencji podatnik podlegałby obowiązkowi
    codziennego wpisywania sprzedaży, czyli dzień w dzień musiałby
    lecieć do biura z ewidencją celem "przepisania" :) bo w par 8 NIE MA
    zwolnienia z "codzienności".
    Taki wniosek każe szukać dalej (po rozporządzeniu).
    No i się znajduje :)

    pzdr, Gotfryd