    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przekroczenie limitu i przejście na VAT
    Date: Fri, 17 Nov 2006 10:09:40 +0100

    On Fri, 17 Nov 2006, Schwester wrote:

    > Trzeba zrobić inwentaryzację po to, żeby odliczyć vat od towarów nabytych
    > będąc jeszcze zwolnionym a sprzedanych już po zwolnieniu.
    > Nie wiem tylko, czy taką inwentaryzację dla potrzeb vatu mależy również ująć
    > KPiR

    IMHO samą inwentaryzację "dla VAT" niekoniecznie.
    Ale przecież pojawia się prawo do odliczenia VAT, a ów VAT został
    zaliczony w koszty, prawda?
    Czyli z dniem dokonania spisu "dla VAT" trzeba ów koszt skorygować.
    Wydaje mi się że rozwiązania są dwa:
    - dokonać spisu "dla VAT", ujmując w spisie kwoty netto i VAT
    z zastrzeżeniem że *koniecznie* trzeba wskazać faktury zakupu
    (bo VAT wolno odliczyć tylko od towarów na ktore jest faktura,
    przecież podatnik może mieć nabycia "na rachunek" od niepodatników
    lub podatników zwolnionych!), i następnie ująć w ES zakupu
    VAT naliczony oraz w KPiR korektę zakupów TH (na tę samą
    kwotę, tylko ujemną)
    - dokonać spisu "ogólnego", w tym w osobnej kolumnie arkusza
    wykazując VAT z posiadanych f-ry dla poszczególnych pozycji,
    wtedy dochodowy będzie rozliczony "jak po remanencie" już
    w wartosciach netto, korekty do KPiR jak mniemam nie trzeba
    bo "samo się skoryguje" a VAT naliczony jak poprzednio
    do EZ VAT.

    Coś przemawia przeciw ktoremuś z rozwiązań?

    > A ja sam nie wiem. Ciekawe,czy jest to jakoś uregulowane...

    Przychylam się do zdania jureq.
    "Kolejność" numeracji jest interpretowana jako zezwolenie na
    kolejne numerowanie f-r w "ciągach", w postaci osobnej numeracji
    np. f-r sprzedaży towarów i osobnej dla sprzedaży usług, albo
    osobnej numeracji w sklepie w Krakowie i w sklepie w Kielcach.
    W Twoim przypadku zaczynasz numerować "nowy rodzaj faktury"
    (jako iż inny przepis pozwala traktować rachunek jak f-rę),
    IMO wypadałoby przyjąć odrębną numerację.

    > Niby tak, ale gdzieś czytałem, że przychódem jest wartość sprzedanych
    > towarów/usług pomniejszona o wartość podatku,

    ...należnego, wykazanego i ew. zapłaconego ;)...

    > z tym że ja z tego podatku byłem zwolniony.

    No to ile było podatku należnego i wykazanego?
    :O

    > I znalazłem jeszcze jedną fajną rzecz - do przychodu na potrzeby obliczenia
    > limitu nie wlicza się przychodów związanych z odpłątną dostawą towarów do
    > klienta,

    Było sie pochwalić *gdzie* znalazłeś.
    Nauczeni doświadczeniem wykazujemy ograniczone zaufanie do stwierdzeń
    bazujących na samym komentarzu "na gębę" :)

    pzdr, Gotfryd