    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Produkcja oprogramowania - sprzedaz licencji
    Date: Mon, 19 Dec 2005 11:06:15 +0100

    On Sat, 17 Dec 2005, klex wrote:

> [...]
    [...]
    > prosze Szanowni Grupowicze, jak mam poprawnie zaksiegowac i wprowadzic "na
    > stan" licencje? Nie moge sprzedac towaru nie majac go na stanie.

    No jasne.
    A jakbyś produkował dajmy na to gwoździe.
    Albo buty.
    Albo cegły.
    Też by tak głupio było, że kupujesz albo stal (w prętach lub
    blachach), skóry lub gumę czy glinę.
    I powiedz mi skąd weźmiesz "na stanie" te miliony gwoździ do sprzedania ?
    ;)

    Zaznaczam ze nie napisałem jakoby prawo majatkowe *było* towarem:
    tylko jego sprzedaż (uzyskiwany przychód) jest traktowany tak
    jak sprzedaż towaru.

    > Jednoczesnie wprowadzanie na stan kazdej licencji przeznaczonej do sprzedazy
    > wydaje sie byc lekko absurdalne.

    Coś mi jeszcze wytłumacz: co ma znaczyć "wprowadzanie na stan" ?
    Na stan czego ?
    No tak, zmierzam wprost do pytania skąd pomysł żeby był obowiązek
    "prowadzenia magazynu" na KPiR :)

    > "oprogramowanie [nazwa]") mam wprowadzic towar na magazyn?

    Jak piszesz o PK to ja się odstosunkowuję, nie moja działka :]

    I oczywiście nie zmienia to faktu iż *dla VAT* prawo majątkowe
    traktowane jest jak usługa :)

    > 3. Tu jeszcze zglupialem nieco: jak zaplacic dochodowy od sprzedazy
    > licencji?

    ???
    Skąd bierzesz "podatek od sprzedaży" ?
    Przecież idea DG (jako osobnego źródła dochodu) jest taka że
    wrzucasz do jednego worka wszystkie *przychody*. do drugiego
    wszystkie *koszty*, ew. wchodzą w rachubę *korekty*.
    Z tego wychodzi *dochód* od którego przysługują *odliczenia*,
    rachuje się *podatek*, również uwzględnia odliczenia i już.
    Rozlicza się *całość* (a nie każde kiwnięcia palcem z osobna).

    > PTU

    ...a to zupełnie nie rozumiem :(
    Oczywiscie że PTU (potocznie nazywany "VAT") się płaci.
    Jak od *usług*.
    Ważne o tyle że (dla potrzeb VAT) "miejsce świadczenia" może
    być określone inaczej, szczególnie przy WDU.
    I oczywiście też nie płaci się "od każdego kiwnięcia osobno",
    tylko wynik rozliczenia tegoż VATu !

    > czy od niematerialnych i prawnych?

    Jakie "czy" ??
    Przecież rozlicza się *oba* podatki, każdy *osobno* (wg dotyczących
    go zasad).
    I jakich "niematerialnych" ?
    Czy ty masz na myśli taki cytat:
    +++
    Trochę inaczej jest przy jej "zużywaniu" (na potrzeby
    ^^^^^^^^
    własnej firmy [...]
    ---
    ...czy co ??
    Akcentowałem różnicę w razie "zużycia" progwamu na własne
    potrzeby (jest podobna do różnicy w nabyciu lub wytworzeniu
    "towaru" który przeznaczony jest na ST - i wtedy *nie*
    traktowany jak towar).

> [...]
    > dystrybutorom, ktorzy naliczac beda sobie swoja marze, [...]
    >
    > 4. Wg tresci licencji licencjobiorca jest zobowiązany do zaplaty naleznosci
    ^^^^^^^^^^^^^^
    > licencjodawcy w odpowiednim terminie. W dreczacym mnie problemie zachodzi
    ^^^^^^^^^^^^^
    > sytuacja, gdy uzytkownik koncowy (licencjobiorca) kupil oprogramowanie z
    > licencja okresowa od posrednika. Chce, aby posrednik wplacal naleznosc na
    > moje konto zostawiajac sobie swoj narzut. Czy w zwiazku z tym powininenem z
    > posrednikami zawierac odrebne umowy licencyjne, czy moze wystarczyc jakas

    Nie napisałeś najważniejszej rzeczy: kto z kim zawiera umowę
    licencyjną. Czy pośrednik "ma coś do powiedzenia" czy tylko
    sprzedaje pudełko, nie mając wpływu na nic (tak jak np. jest
    sprzedawane Windows).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)