  • Data: 2005-12-17 17:14:23
    Temat: Re: Produkcja oprogramowania - sprzedaz licencji
    Od: "klex" <m...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Po prawdzie to dotyczy *tylko VAT* :)
    > Z p. widzenia podatku dochodowego licencja należy do takiej
    > kategorii handlowej jak "prawo majatkowe", acz z p. widzenia
    > obrotu handlowego jest normalnie traktowana jak towar.
    > Właśnie wymieniona jest w tym samym punkcie co towar ("rzecz")
    > a nie usługa :) (wymieniona osobno).

    Nasunelo mi sie jeszcze kilka pytan.

    1. Chce dostarczac oprogramowanie w dwoch wariantach: w pudelkach z
    nosnikiem i droga elektroniczna. Rozumiem, ze niezaleznie od rodzaju
    dystrybucji wystawiam fakture tytulem "Licencja na oprogramowania [nazwa]"?

    2. Jesli licencja w obrocie jest traktowana jako towar, to powiedzcie mi
    prosze Szanowni Grupowicze, jak mam poprawnie zaksiegowac i wprowadzic "na
    stan" licencje? Nie moge sprzedac towaru nie majac go na stanie.
    Jednoczesnie wprowadzanie na stan kazdej licencji przeznaczonej do sprzedazy
    wydaje sie byc lekko absurdalne. A jesli tak musi byc, to jakim dokumentem i
    pod jaka nazwa (np. wyraznie zaznaczajac, ze to "licencja na [nazwa]", czy
    "oprogramowanie [nazwa]") mam wprowadzic towar na magazyn? O ile w przypadku
    pudelka moge uznac, ze zakup N pudelek i N nosnikow to N egzemplarzy
    wyprodukowanego oprogramowania, to w wariancie rozprowadzania droga
    elektroniczna nie mam na czym sie oprzec. any ideas?

    3. Tu jeszcze zglupialem nieco: jak zaplacic dochodowy od sprzedazy
    licencji? PTU czy od niematerialnych i prawnych?

    I jeszcze jeden problem:
    Mam opracowane warunki licencji dla uzytkownika koncowego. Chce udzielac
    licencji w dwoch wariantach: bezterminowo i na jakis okres czasu. Licencja
    bezterminowa jest drozsza, licencja okresowa jest znacznie tansza i obejmuje
    dodatkowo darmowe aktualizacje oprogramowania w okresie trwania umowy.
    Problem polega na tym, ze oprogramowanie chce dostarczac glownie
    dystrybutorom, ktorzy naliczac beda sobie swoja marze, a konkretniej: mam
    ustalone sugerowane ceny rynkowe obydwu typow licencji, a dystrybutorom chce
    sprzedawac odpowiednio taniej. Adyć, nihil novi. Ale pytanie dotyczy
    wlasciwie licencji okresowej:

    4. Wg tresci licencji licencjobiorca jest zobowiązany do zaplaty naleznosci
    licencjodawcy w odpowiednim terminie. W dreczacym mnie problemie zachodzi
    sytuacja, gdy uzytkownik koncowy (licencjobiorca) kupil oprogramowanie z
    licencja okresowa od posrednika. Chce, aby posrednik wplacal naleznosc na
    moje konto zostawiajac sobie swoj narzut. Czy w zwiazku z tym powininenem z
    posrednikami zawierac odrebne umowy licencyjne, czy moze wystarczyc jakas
    typowa umowa handlowa?

    Pozdrawiam,
    marcin