    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 7 Mar 2015 13:56:58 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pomysł na koszty?

    Śmiejek napisał:
    > Hmmm... zawsze myślałem że VAT to płacą klienci a firma tylko za nich to
    odprowadza.

    A jaki VAT płacą klienci, jeśli firma NIE jest VATowcem?
    [1]

    > Na każdej FV jaką wystawiam mam moją cenę za usługę/towar/itp.
    > i podatek dla klienta w postaci VAT.
    > Dzięki temu wszelkie usługi/materiały/itp. które zamawiam mogę
    > sobie spokojnie pomniejszać o ten właśnie VAT.

    Że tak spytam - a Ty nic nie jesz?
    Bo od *własnego* zarobku, opłacenia *własnego* ZUSu, opłacenia pensji
    pracowników (z ZUSami i resztą dodatków) i innych "nieVATowych"
    wydatków żadnego VATu nie odliczysz, a (od tego składnika ceny)
    klient VAT też musi zapłacić, prawda?

    [1] Oczywiscie - ten, który "nieVATowiec" zapłaci kupując u VATowców.
    Może to być bardzo duży składnik ceny, jak ktoś prowadzi sklep
    (bo hurtownik od VATu się nie wymiga, więc musiałby to być
    sklep "wyroby rękodzielnicze i małorolne").
    Może to być średni składnik ceny przy typowych usługach, w których
    sporo wydaje się na materiały i narzędzia.
    A może to być również mały składnik ceny, jeśli usługa jest
    robiona na "materiale powierzonym" albo w ogóle udział ceny
    materiałów jest nikły (weź sobie za przykład tłumaczenie).
    I wtedy "cena dla klienta" może różnić się o kilkanaście
    procent. Jak usługa jest dla nieVATowców (konsumcja, budżetówka)
    to jest to "kasa w kieszeni". Już mniej ważne czy klienta
    czy usługodawcy :)

    pzdr, Gotfryd