  • Data: 2003-04-23 15:47:25
    Temat: Re: Podatek od ugody z tytulu zrzeczenia sie roszczenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 23 Apr 2003 t...@o...pl wrote:

    >+ Witam
    >+
    >+ otrzymalem pieniadze w ramach ugody pozasadowej za zrzeczenie sie roszczenia od
    >+ mojego poprzedniego pracodawcy (2002 rok).
    >+ Czy kwota ta podlega opodatkowaniu, tj czy powinienem wykazac ja na PIcie 8B ?
    >+ Dostalem PIT z ta kwota do opodatkowanai od pracodawcy ale z tego co sie
    >+ orientowalem takie przychody nie podlegaja opodatkowaniu.

    Chyba "FAQ odszkodowań" :)
    Idea jest taka: jeśli odszkodowanie rekompensuje ci coś, co już miałeś
    i (w domyśle) było opodatkowane - to nie ma powodu żebyś płacić podatek.
    Ale jeśli to są pieniądze które dostałeś zamiast pieniędzy które
    *miały* (dopiero) być opodatkowane (tu: *jakbyś* zarobił to zapłaciłbyś
    podatek) - wtedy podatek się należy.

    W przełożeniu na literę prawa - UoPDoOF (przygotuj się na czytanie
    wielokrotnych zaprzeczeń ! - czyli "z wyjątkiem"..."wolne są"):

    ++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd