  • Data: 2003-11-06 19:06:09
    Temat: Re: Podatek a wolontariat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 5 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ Podywagujmy.

    Oczywiście :)
    Zajmuję stanowisko "najlepszą obroną jest atak" :)

    [...]
    >+ Przyznam jednak, ze poniewaz rzadko spotyka sie
    >+ umowy zlecenia nieodplatne, nie wiem, jak fiskus traktuje takie umowy.
    >+ Teoretycznie nie powinno byc problemow...

    Teoretycznie to przedstawiłem stanowisko przeciwne: dla
    darowizny (jak niżej) jest jasny zapis ile jest wyłączone
    z podatku.
    Natomiast dla "nieodpłatnych świadczeń" UoPDoOF zawiera
    jasny zapis że podatek się *należy* (bez "dolnych limitów
    kwotowych" !) i to od strony "biorcy" - uzyskującego
    "równoważny przychód".

    >+ Padla propozycja darowizny: "Przez umowę darowizny darczyńca
    >+ zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego
    >+ kosztem swego majątku." Obawialbym sie takiej formy ze wzgledow
    >+ podatkowych - nie wiadomo, co to za podmiot mialby byc obdarowany, ale
    >+ fiskus moze stwierdzic, ze podmiot ten uzyskal przychod.

    No to ja przedstawiłem stanowisko przeciwne: przy "świadczeniu"
    podatek się zawsze należy (chyba że się nie należy :) - w ustawie
    są wyłączenia tu i ówdzie, "na cele naukowe" i jakoś tak),
    zaś przy darowiźnie *gotowego dzieła* jest wyraźny zapis:
    do 1000 zł podatku od darowizn nie ma.
    A w UoPDoOF jest tekst:
    +++++
    Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    3) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
    -----

    Jeszcze na deser: pytający pytał: "komuś".
    Jakby miał na myśli "osobę prawną" to jest problem, jako że
    podatek od spadków i darowizn dotyczy tylko osób fizycznych
    czyli osób prawnych nie obejmuje - czyli wtedy przychód
    (i podatek) może wystąpić !

    pozdrowienia, Gotfryd