  • Data: 2011-01-31 10:34:44
    Temat: Re: Podatek CIT - kto ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 30 Jan 2011, wrote:

    > Ale wróćmy do owych rachunków otwartych na imię zarządcy/administratora.
    >
    > Z rachunku oszczędnościowego osiągane są przychody w postaci odsetek
    > kapitalizowanych na koniec każdego miesiąca kalendarzowego, które to odsetki
    > zarządca/administrator księguje jako przychód wspólnoty mieszkaniowej
    > (a nie jako przychód spółki jawnej)
    > i tak też opłaca co miesiąc zaliczki na CIT-8 w imieniu i na rzecz Wspólnoty.
    >
    > No i teraz pytanie, czy jest to postępowanie prawidłowe?
    >
    > Czy płatnikiem zaliczek od odsetek na rachunku winna być Wspólnota, czy
    > spółka jawna będąca posiadaczem rachunku bankowego?

    Mam pytanie uboczne.
    Niewątpliwie pieniądze na rachunku pochodzą ze środków zebranych
    w celu i przeznaczonych na "obsługę" owej wspólnoty.
    Są więc przychodem ubocznym z *tego* źródła, a nie samoistnym
    przychodem z inwestowania w lokaty.
    Dobrze wnioskuję?

    To skąd teza, że pochodzą one z "innej działalności gospodarczej
    niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi"?

    Intryguje mnie mianowicie, kto i jaką metodą doszedł do konieczności
    płacenia zaliczek na podatek w przypadku, jeśli uznamy że jest
    to dochód wspólnoty.
    IMVHO, ale powinno być "VVHO", też odnoszę wrażenie że to jest
    jednak dochód sj z zarządzania obcymi środkami, niemniej wątpliwości
    wzbudza 741 KC, zaś IMVHO przechowywanie pieniedzy na koncie
    bankowym (w szczególności - oddzielnym) trudno uznać za "działanie
    we własnym interesie", nawet jeśli (konto) byłoby "nieprawidłowe".

    Niemniej przedstawiasz tezę iż ktoś uznał że:
    - są to pieniądze wspólnoty
    i:
    - powinny być opodatkowane

    To co, współwłaściciele je sobie wypłacili czy zainwestowali
    w akcje PKP? ;)

    Jeśli mam rację, to widzę problem. Ktoś powinien sprawdzić
    rozliczenia prowadzone "poprzez sj". Bo nie wiadomo czy to
    jedyny kwiatek.

    pzdr, Gotfryd