    From: Paweł <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pit a nieudokmentowane dochody
    Date: Thu, 22 Aug 2013 16:36:43 +0200

    witek napisał:

    > brutto czy netto.

    Nie wiem, nie uzgadnialiśmy czy czy to brutto, czy netto.
    Tak naprawdę żadnej umowy nie zawarliśmy, ani ustnej, ani pisemnej,
    umówiliśmy się tylko na podpisanie umowy i w tym celu dostarczyłem wymagane
    ode mnie ksera dokumentów.
    Wstępnie ustaliłem tylko że stawka wynosi 10zł/h i nie było mowy czy to
    netto, czy brutto, czy brutto brutto, wszystko miało stać się jasne po
    otrzymaniu umowy do podpisania.

    > krok po kroku:
    > 1. poczekac do konca lutego na pit-11.
    > 2. jak nie przyjdxie to wyslac poleconym list, ze prosi sie o przeslanie
    > pit-11 bo jeszcze nie doszedl.
    > poczekac rozsadna ilosc czasu, moze sie odezwa.
    > 2a) opcjonalnie: mozesz zadzwonic i sie dopytac.
    > 3. Wpisac brutto w pit, koszty uzyskania tez wpisac, zaliczki wpisac zero.

    Ale jakie brutto mam wpisać? bo każda forma zatrudnienia ma inne brutto, ja
    wiem ile dostałem do ręki, czyli zdaje się netto, wiesz, umowa o pracę,
    zlecenie, dzieło, może coś jeszcze.

    > 4. wyliczyc pit, wyjdzie oczywiscie doplata, bo nie bylo zaliczek
    > 5. zlozyc pit w terminie dolaczajac wyjasnienie, ze kwoty takie i takie
    > sa orientacyjne, wg twojej najlepszej wiedzy, bo firma nie przyslala ci
    > pit-11. doplacic nalezny podatek do konca kwietnia
    > 6. zlozyc skarge w US, ze pit-11 nigdy nie dostalas.
    > 7. jak juz firma ugryziona przez US przysle pit, zlozyc korekte pit za ten
    > rok i odzyskac nadplate.

    Dzięki za konkretną podpowiedź:)

    > 7b) jak dostales brutto do reki, to znaczy, ze dostales wiecej niz
    > powinienes i rozliczenia pojda troche inaczej.

    Nie prowadzę DG, więc niby jak miałem dostać brutto?
    Zresztą kwotą minimalną brutto na ten rok zdaje się jest 10zł/h a ja
    dostałem mniej, wiec raczej o brutto nie może być mowy.
    Bardziej chodzi mi o to że firma pewnie oszczędza na ZUS pracownika, pewnie
    wcale go nie płacąc, obiecuje umowę a faktycznie ludzie robią na czarno.
    A ja wolał bym mieć składki popłacone.