    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pit 5 KPiR + umowa o dzieło
    Date: Fri, 26 Jan 2007 11:32:14 +0100

    On Thu, 25 Jan 2007, Dorota wrote:

    > Prowadzę działalność gospdarczą.
    > Jeden z moich kontrahentów w tym miesiącu chce rozliczać się ze mną na
    > zasadach umowy o dzieło. Czyli odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy. Jak
    > w tym przypadku rozliczyć się z US w PIT 5

    Pomijając "kwalifikację czynu" :) czyli ew. spór czy taka sama umowa
    może być raz traktowana jako "osobista" a raz jako "gospodarcza", to
    umowy osobiste nie podlegają pod bieżące rozliczenia *podatnika*.
    Rozlicza je *płatnik*, czyli firma dla której wykonuje się umowę.
    Podatnik jedynie ujmuje je w rozliczeniu rocznym - PIT-37

    > i jak odprowadzić (i czy

    Czekaj.
    Jeśli świadczy się umowę osobistą, to *na rachunku* wykazuje się
    kwotę podatku (a przy niektórych przypadkach umów zlecenia również
    ZUS). I tę kwotę *płatnik*:
    - sprawdza
    - wykazuje
    - rozlicza wpłacając do US

    > odporowadzać) samemu zaliczkę? - Jeśli nie odprowadzać - to czy pracodawca
    > ma dać jakieś potwierdzenie wysokości mojego dochodu w styczniu ??

    Primo - nie piszesz o który rok podatkowy chodzi. Są drobne różnice.
    Zasadniczo tak - zamawiający lub zleceniodawca (skąd Ci się "pracodawca"
    wziął?) wystawia PIT-8b/PIT-11 po zakończeniu roku podatkowego.
    Dane powinne być zgodne z sumą tego, co podatnik zapisał w tych
    rachunkach, które zostały zapłacone (a ściślej: "postawione do
    dyspozycji"), jako że przy nie-DG zasadniczo przychód jest kasowy.

    > W następnych miesiącach będzie faktura i po kłopocie

    Mnie właśnie intryguje przekonanie skąd pewność że "po kłopocie", bo
    wcale bym się nie zdziwił jakby ktoś na widok rachunku w jednym miesiącu
    (jako umowa osobista) i f-ry za to samo dla tego samego klienta (w ramach
    DG) w m-cu następnym zaczął zadawać dziwne pytania :)
    Uprzedzając: w tej chwili nie widzę jasnej regulacji określającej czy
    wolno te same świadczenia raz uznawać za "osobiste" raz za "DG", do
    2003 z przepisu wynikał zakaz, teraz IMO istotna może być (podatkowa!)
    definicja DG.

    pzdr, Gotfryd