  • Data: 2009-08-31 22:55:25
    Temat: Re: Paragon a faktura
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 30 Aug 2009, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail s...@a...pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    [...]

    > a jak od razu wezme fakture na Jan Kowalski Nip, adres, to w razie czego
    > pomyslisz ze kupowałem jako konsument czy jako firma?

    Określenie "na firmę" jest uproszczeniem, co trzeba wziąć pod
    uwagę. Pamiętamy, że dla VAT pojęcie "DG" jest szersze niż "DG
    w rozumieniu innych przepisów", obejmuje również takie zachowania
    jak wynajem czy niektóre rodzaje umów zawieranych osobiście.
    A słownie ustawa posługuje się w art. 106 pojęciem "podatnika",
    więc stwierdzić jedynie można, że kupił *deklarując się*
    jako "podatnik", niekoniecznie jako "firma" :)
    W niczym nie umniejszy to faktu, że bycie podatnikiem w rozumieniu
    VAT wyklucza ze zbioru konsumentów - bo konsument to również
    nie tylko "DG", ale również wszelkie "cele zawodowe", kryterium
    inne, ale IMVHO szersze niż VAT (VAT zakłada "gospodarczy"
    charakter czynności, zawodowe wykonywanie IMHO nie musi mieć
    charakteru gospodarczego - może być np. filantropijne albo
    hobbystyczne :|)
    To było tylko dla porządku, dla jasności!

    Prawdą jest, że samo podanie NIP nie przesądza o niczym:
    nie znam przepisu, który by zabraniał podawania NIP na
    f-rze "dla ludzi" :D

    Wniosek: sprzedawca powinien w regulaminie sprzedaży umieścić
    wymóg określenia celu zakupu nie później niż przed wydaniem
    towaru (może być po zawarciu umowy).
    Podanie firmy na f-rze przesądza (w razie kontroli podatkowej)
    o kryterium "zamiaru" (nabycia na cele DG), ale prawdą jest
    że w drugą stronę to nie działa.
    Trzeba by przejrzeć przepisy, czy z czegoś nie wynika, że
    przedsiębiorca jest zobowiązany podać swoje "oznaczenie"
    przy zawieraniu umowy (nie kojarzę).

    :D

    pzdr, Gotfryd