  • Data: 2002-10-25 10:47:13
    Temat: Re: POZYCZYLEM NA MIESZKANIE OD MAMY! I CO?
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Zeznaj kto takie coś uchwalił - bo zdaniem oficjalnych
    > dokumentów (j.w.) płaci się 3%, 5%, 7&, 9%, 12%, 16%, 20%
    > - ale 2% nigdzie nie przyuważyłem ;)

    Uchwaliło to Ministerstwo Finansów, a przeczytałem to tam, gdzie leżą
    przepisy i się marnują. 3% płaci się od darowizn, ale pożyczki podlegają pod
    podatek od czynności cywilno-prawnych, stąd ta stawka.

    *** Cytat:
    Podatek od czynności cywilnoprawnych
    W katalogu czynności cywilnoprawnych, wymienionym w art. 1 ustawy z dnia 9
    września 2000 roku (Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.), podlegających
    opodatkowaniu tym podatkiem znajdują się pożyczki. Stosownie jednak do art.
    9 pkt 10 lit. c) powyższej ustawy zwolnione są pożyczki udzielane na
    podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn - do wysokości
    kwoty nie podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.
    [...] Obecnie dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej, kwota nie
    podlegająca opodatkowaniu wynosi 9057 zł. Oznacza, że zwolnione są od
    podatku umowy pożyczki zawierane między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej, niezależnie od ilości zawartych umów, jeżeli łączna kwota
    pożyczek nie przekroczy w okresie 5 lat, licząc od dnia zawarcia pierwszej
    umowy, kwoty 9057 zł . Przekroczenie tej kwoty oznacza, że opodatkowana
    zostanie nadwyżka ponad tę kwotę.
    *** Koniec cytatu

    Skąd więc wynika kwota ponad 18000 zł?

    Marcin