    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PKPiR jak ksiegować faktury?
    Date: Sun, 19 Oct 2003 20:17:17 +0200

    On Sun, 19 Oct 2003, Piotr wrote:

    >+ W jaki sposób dokunuje sie zapisów w księdze. Czy wpisuje się całą
    >+ wartość faktury czy poszczególne jej pozycje ??

    Całą wartość, *chyba* że miałbyś na jednej fakturze koszty
    które byłyby ewidentnie przypisane do różnych przychódów,
    nie byłyby to koszty zakupu materiałów produkcyjnych i towarów
    handlowych - a stosujesz memoriałowe rozliczanie kosztów.
    MSZ oczywiście, i z chęcią poczytam komentarzy... :)
    W praktyce... chyba najczęściej jest tak że albo f-ra jest
    "dedykowana" (usługa wchodząca w skład twojej usługi)
    albo są to koszty "ogólne" i "materiałowe".

    >+ Bo np za pieczątkę
    >+ firmową mam wystawiona fakturę z dwoma pozycjami:

    W całości :), nie przesadzaj.
    [...]
    >+ Z drugiej strony jak zaksięgować fakturę na której mam kilka pozycji nie
    >+ związanych ze sobą a do tego jedne będące materiałem a inne środkiem
    >+ trwałym a kolejne towarem handlowym ?
    [...]
    >+ Jak się księguje w takim przypadku? W jednej pozycji ale część
    >+ (komputer+monitor jako zestaw komputerowy) w kol.14tej (KUP)

    ABSOLUTNIE NIE !
    Jeśli nabywasz środek trwały, to zakup tego środka bądź
    elementów do jego "własnego wytworzenia" *nie* jest kosztem.
    Wartość nabycia *lub* wartość wytworzenia (ja optuję za
    sporządzeniem protokołu z podsumowaniem wartości) wrzucasz
    do EŚT, a dopiero wpis do EŚT jest podstawą amortyzacji,
    która to amortyzacja jest KUP.
    Amortyzacja może być jednorazowa :), ale to nie zmienia zasady :)
    BTW: może byś tak przejrzał posty z ostatnich kilkunastu dni ?
    A może zaaplikował googlowi (groups.google) hasła "środek
    trwały" "środki trwałe" "ST" "ŚT" i "amortyzacja" ?

    Tak jak piszesz byłoby, jakbyś nabył wyposażenie (i to
    niezależnie czy ewidencjonowane czy nie).

    >+ a resztę
    >+ (kabel+karty) w kol.10tej (materiały i towary) ???

    Idea jest słuszna :)
    Jak masz "wielopozycyjną" fakturę, to najlepiej na odwrocie
    opisać sobie co na co przeznaczyłeś - inaczej po 5 latach
    możesz mieć kłopoty co i jak rozksięgowałeś.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)