    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT 2003 i skladka zdrowotna
    Date: Sat, 27 Mar 2004 14:47:26 +0100

    Użytkownik Mikołajczyki napisał:

    > Hej to moze opisze caly problem
    > PIT 11 pochodzi z urzedu pracy i dotyczy stazu absolwenckiego mojego brata.
    > Dochod i przychod = 4000,60
    > Pobrana zaliczka = 96,20
    > Skladki na ubezpieczenie zdr. fakt. odliczone = 310,05
    >
    > W tej sytuacji obliczenie podatku jest wdl mnie proste (bo nie ma np. niz na
    > ubez. emerytalne), obliczam to tak (bez koncowek groszowych):
    > 4000,60 * 19% - 530 = 230 - 530 to oczywiscie kwota wolna od podatku
    > i to 230 powinnam wpisac w poz. 113
    > w poz. 114 powinnam wpisac skladki na ubez. zdrowotne, czyli 310,05
> [...]

    No i masz wyjasnienie - od wynagrodzenia odliczane jest co miesiąc 1/12
    kwoty obniżenia zaliczki.
    Jezelii nie przepracujesz pełnego roku to od wynagrodzenia odliczone
    zostaje 1/12 ulgi x ilośc przepracowanych miesięcy. Ale w rozliczeniu
    rocznym masz prawo do calej kwoty ulgi.
    A więc okazuje sie, że w ogolnym rozrachunku musisz zaplacic mniej
    podatku niż zostało pobranych zaliczk a co zatym idzie może go nie
    starczyc na składke zdrowotną.

    Pracodawca pobrał, patrząc z perspektywy roku, za duże zaliczki na
    podatek. Ale pobrał je zgodnie z przepisami!
    A od wysokości zaliczek zależy pośrednio wysokośc zdrowotnego - jeżeli
    jest wyższe iż zaliczka na podatek, to ogranicza sie je do wysokości
    zaliczki. Ale kiedy zaliczka jest "zawyżona" to i ubezpiczenie zdrowotne
    może być (w niektórych przypadkach) większe. Niestey, ubezpieczenia nie
    mozna skorywogwac, bo rozlicza sie je miesiecznie i ustawa mówi że nie
    może byc wyższe od ZALICZEK na podatek. Od podatku ogółem niestety może.

    Róznica która Ci wyszał pomiędzy wynika z techniki obliczania zaliczek
    na podatek dochodowy od wynagrodzenia oraz odliczania ub. zdrowotnego -
    oblicza sie je miesięcznie, bez ogladania sie na to co może wyjść w
    rozliczeniu rocznym. Technikę tą pracodawca MUSI stosowac bo tak mu
    nakazuje ustawa.

    Niestety, nadmiaru składek zdrowotnych nie da sie odzyskać.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl