    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Osoba fiz prowadzaca DG a favt na imie i nazwisko
    Date: Thu, 29 Sep 2005 14:55:17 +0200

    On Thu, 29 Sep 2005, gonia wrote:

    > dowodem ma byc to,ze na fakturze za pieluchy jest abd jan kowalski ?

    Dowodem nabycia "w celu gospodarczym" ?
    Oczywiście - kupił jako towar handlowy albo materiał do
    czyszczenia obudów - tego nie wiemy, to wyniknie z opisu
    na fakturze :)

    > to ma wystarczyc? powiem tak: pffffffffffffffffff

    Oczywiście.
    Podatnik dopiero później musi wyjaśnić CO z tym zrobił
    albo co ZAMIERZAŁ z tym zrobić (i musi to być wiarygodne).
    Możliwości które widzę:
    - sprzedał jako towar handlowy (jest przychód)
    - zużył na czyszczenie (hmmm...)
    - przeznaczył na cele osobiste (w momencie przeznaczenia w KPiR
    jest na czerwono lub minusem "wyjęcie z kosztów" z kolumnie 14)

    Co jest nie tak ??

    Chciałbym ci zaznaczyć (bo podejrzewam że w ferworze dyskusji
    zdążyłaś sobie jakieś znaki równości niechcący postawić tu
    i ówdzie ;)) że np. "zakup na cele DG" *nie zawsze* oznacza
    prawo zaliczenia w koszty na przykład, dajmy na to może być
    prawo odliczenia VAT a nie prawo do KUP (zakup czegoś co
    jest PRZEZNACZONE na wytworzenie ST !!!!), może w ogóle
    nie mieć sensu uznawanie za KUP i odiczanie VATu jeśli
    przewidujemy wykorzystanie wyłącznie w celach nie dających
    takich praw (np. na darowiznę) - ale mamy dowód "nabycia
    w celu" !
    Spełniamy warunek formalny art. 22 - a jeśli nie spełnimy
    go merytorycznie to w przepisach znajdą się nakazy co
    zrobić w razie "zmiany celu" :), mało: sama deklaracja
    "celu" to mało (a zapis firmy jest tu tylko deklaracją).
    Uwaga do tego jeszcze niżej - dopisuję do już długaśnego
    posta więc powtarzał się nie będę :), żebyś mi czasem nie
    wcisnęła jakobym napisał iż samo wpisanie firmy jako
    nabywcy wystarczy jako uznanie za KUP :)

    > zawsze;-)))
    > jak wystawiam fakture osobie nie prowadzacej dzialalnosci,

    ...więc NIE ZAWSZE. O to poszło.

    Wolno wystawić bez NIPu TYLKO jak wystawiasz osobie która oświadczy
    że "nie w celu DG" - w praktyce robi się dokładnie na odwrót (czyli
    "faktury wystawiamy tylko po uprzednim zgłoszeniu" :)) co nie zmienia
    zapisu w ustawie: jak WIESZ że sprzedajesz podmiotowi gospodarczemu
    to MUSISZ wpisać NIP.
    I z drugiej strony wygląda to tak: jak kupujący NIE podał NIPu to
    uznał że kupuje "w celu osobistym".
    Bo ustawę zna i wie że "w celu gospodarczym" NIP *musi* być.

    > to dlaczego mam o NIP sie upierac??/

    Ależ NIE MUSISZ :)
    Niewpisanie NIPu dowodzi skorzystania z zapisu:
    +++
    § 11.
    1. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych
    nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych
    gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy,
    określonych w § 9 ust. 1 pkt 2.
    ---

    Czyli deklarację iż zakup NIE JEST przeznaczony dla celów DG.
    Czyli został "poniesiony w celu osobistym".
    I w tym momencie podpadamy pod wymóg ustawy o PIT:
    +++
    Art. 22.
    1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła
    są wszelkie koszty poniesione
    w celu osiągnięcia przychodów
    ^^^^^^
    ---

    ...i dopiero dalej na powrót pod VAT:
    +++
    Art. 88.
    1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie
    stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby
    być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym
    ---

    > a ktore to rozporzadzenie ( bo w ustawie jakos wcale nie kojarze) mowi,ze dla
    > dochodowki musi byc nazwa firmy?

    Żadne.
    Wyraźnie staram się rozróżnić trzy przypadki:
    - mamy NIP i firmę (protesuję przeciwko "nazwie firmy" - nazwą
    firmy jest zawsze słowo "FIRMA" bo firma jest *nazwą DG* :)),
    w takim przypadku jesteśmy kryci na wszystkic frontach
    bo mamy *dowód* że nabycie nastąpiło "w celu DG". Ewmentualne
    przeznaczenie takiego nabycia na cele osobiste to już dalsza
    sprawa i co najwyżej US może zarzucić "zmianę przeznaczenia",
    a taka zmiana wymaga wyrzucenia z kosztów oraz naliczenia
    VATu fakturą wewnętrzną. Ale PRAWO do uznania że "nabycie
    było w celu DG" !
    - mamy NIP, nie ma firmy - ale jest imię i nazwisko.
    Dodowem 'nabycia w celu DG" jest wyłącznie nasze oświadczenie:
    "w momencie kupowania tej rzeczy chciałem ją wykorzystać
    w DG".
    Nie mam zamiaru zaprzeczać iż takie oświadczenie wystarczy.
    Na pewno formą takiego oświadczenia jest opis na fakturze
    typu "poz.2 - towar handlowy, poz.1 i 3 - koszty ogólne".
    Ale jest to dowód o tyle "słabszy" że jest to dowód wewnętrzny
    (opisu nie ma u kontrahenta na kopii) i prawdę mówiąc o ile
    jestem skłonny uznać że pytanie "to dlaczego nie oświadczył
    Pan przy zakupie że to na firmę" jest czepianiem się - to
    dobrej (prawidłowej) odpowiedzi nie znam.
    Bo odpowiedź "myślałem że może wykorzystam do domu" jest
    IMO prostym przepisem na wywalenie tej pozycji z kosztów :]
    ("nie w celu" i już).
    - nie mamy NIPu na f-rze. No to mamy czarno na białym oświadczenie
    nabycy że kupił to co kupił jako "osoba nie prowadząca DG"
    czyli w celu osobistym. Czyli kupił to NIE PO TO żeby
    wykorzystać w DG !

    > wiem, ze sa art,. ktore mowia co moze byc uznane za koszt i co ni emoze byc -
    > ale mowa jest wlasnie o powiazaniu z przychodem!!!!

    Toż tłumaczę że rozumiem iż jest to trudne do przełknięcia...
    Ale ustawa NIE POZWALA uznać za koszt czegoś co nabyto w celu
    innym niż DG !
    I uprzejmie proszę o wyraźne rozróżnienie: NABYTO w celu
    i PRZEZNACZONO (lub ZUŻYTO) w celu...
    Oczywiście nie licząc licznych wyjątków :) bo są takie i czasami
    można z nich skorzystać - ale trzeba umieć je wskazać.

    W przypadku ogólnym jeśli *w momencie zakupu* podatnik nie
    miał "celu" (gospodarczego) to nic nie daje mu prawa do
    odliczenia, mimo że pieniądze wydał i w ten sposób
    przychód osiągnął.
    KUP nie są wydatki *zużyte* w celu osiągniecia przychodu (...licznych
    wyjątków... ;)) - sprawdź jeszcze raz ten tekst :)

    No i teram wracamy do kwestii zaczynającej się w KPA (przez
    Ordynację, inne ustawy do rozporządzeń) - czyli *dowodu*
    danej czynności lub stanu prawnego.
    Faktura z firmą i NIPem jest perfekcyjnym (istnieje kopia
    w obrocie prawnym, datowana itp) dowodem *zamiaru*
    podatnika :)

    > a nie nazwa frimy na fakturze

    ...no to na spokojnie (może już nie dziś ? ;)) przyjrzyj się
    mojej argumentacji i zapisom w ustawie.

    Sam zostałem zaskoczony na samym początku - w 2001 roku postami
    Orki (pewnie niektórzy jeszcze wiedzą kto zacz) która kilka
    razy zadawała (optymistom :)) pytanie o podstawę prawną dotyczącą
    zaliczania w KUP czegoś czego NIE kupiono "w celu DG", nie
    jest towarem handlowym (te można zaliczyć w remanent początkowy)
    ani środkiem trwałym (zaliczanie amortyzacji w KUP wymaga
    tylko np. "bycia właścicielem" oraz "wykorzystywania", nic
    więcej), chodziło o wyposażenie - i przejrzawszy przepis art. 22
    na czas :) (na początku) przeżyłem ten szok iż nie "zużycie
    w celu" ale "poniesienie w celu" daje prawo do KUP :)

    Oczywiście to że "cel" musi być PRAWDOPODOBNY wiemy oboje bo
    paczka wyroków NSA jest gruba, więc zaliczenie w KUP zakupu
    pieluch TYLKO dlatego że uwidoczniono firmę na fakturze
    jest nieporozumieniem.
    Trzeba czymś uwiarygodnić ów "cel".
    Niemniej podanie firmy (na fakturze) pozostaje taką deklaracją,
    jest dowodem że podatnik w momencie zakupu O TYM MYŚLAŁ (miał
    taki cel).

    Bo jak kupił *w innym celu* (a później przeznaczył na DG) to
    ma pech: KUP mu *nie przysługuje*. To ta szokująca część
    z art. 22 ustawy :) (...z licznymi wyjątkami... :))

    W razie ścięcia to podatnik ma udowodnić "cel" - a US temu
    "celowi" zaprzeczyć.
    Z f-rą "z NIPem i firmą" w garści ma z głowy problem formalny,
    ma TYLKO problem merytopryczny czyli powiedzenie KTÓRY cel
    gospodarczy miał na myśli :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)