  • Data: 2008-05-27 21:35:58
    Temat: Re: Opodatkowanie wynajmu mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 27 May 2008, Piotr wrote:

    [cięcie pół strony, składam wniosek o nabycie nożyczek ;>]
    > Podsumuję:
    > - wynajem w ramach DG i poza nią
    > opcja A: w ramach DG, wówczas wynajmowane mieszkanie czynię drugą siedzibą
    > we wpisie do EDG

    Nie ma takiej możliwości.
    "Drugim miejscem prowadzenia DG" :)

    > opcja B: poza DG, czyli wynajem majątku prywatnego, w tym wypadku zamiar
    > wynajmu muszę ponoć zgłosić do Urzędu Statystycznego z prośbą o nadanie
    > PKWiU

    Jestem zaskoczony, ale tu się nie znam. Ktoś może potwierdzić?

    > - czy wystawiać faktury letnikom?
    > opcja A: tak, jesli sobie tego życzą (w przeciwnym razie - stosuję zapewne
    > dowody wewnętrzne)
    > opcja B: co ciekawe, chyba podobnie jak w A (z tym ,że wystawcą jestem
    > wówczas ja - bez nazwy prowadzonej niezależnie firmy w ramach DG)

    Najwyrażniej :D

    > - jak rozliczać VAT?
    > opcja A: tradycyjnie
    > opcja B: ryczałt - nie daje mozliwości

    Czekaj, co chcesz powiedzieć?
    Sposób rozliczania VAT *nie ma związku* ze sposobem rozliczania
    dochodowego!
    Spokojnie można być ryczałtowcem, również na karcie - i rozliczać
    VAT (jako podatnik czynny).
    Będąc podatnikiem czynnym z jakiegoś tytułu nie ma się już wyboru:
    jest się podatnikiem czynnym i basta.

    > zasady ogólne - zagadka! (zapewne
    > oddaję owe 7% US w całości, podatek ten nie jest w żaden sposób pomniejszany
    > przez podatek, jakim obłożone były zakupy wyposażenia)

    Kto Ci takie coś powiedział? :O
    Raz jeszcze: można być na karcie, na ryczałcie ewidencjonowanym, na
    księgach... i można korzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT
    albo być podatnikiem czynnym.
    Jedno do drugiego nie ma NIC!
    Oczywiście ryczałtowiec nie może rozliczać kosztów.
    Ale to nie znaczy, jakoby nie mógł dokonywać odliczenia VAT od
    zakupów "służących celom opodatkowanym"!
    O ile oczywiście owa *sprzedaż* jest opodatkowana.
    A tu nie wiem... na cele mieszkaniowe jest zwolniona, ale na cele
    turystyczne chyba rzeczywiście będzie "jak hotel" (czyli 7%).

    I przy sprzedaży 7% prawdopodobne są nawet zwroty podatku :)

    > Nic nie pokręciłam?

    Tam gdzie się skręcało protestuję ;)

    pzdr, Gotfryd