  • Data: 2008-05-28 21:24:07
    Temat: Re: Opodatkowanie wynajmu mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 28 May 2008, Piotr wrote:

    > Gotfrydzie, dzień dobry :)

    Bry wieczór :)
    Płeć sobie ustabilizuj, bo jak się czasem podpisujesz to odnoszę
    wrażenie że niekoniecznie Piotr ;)

    > Napisałam: opcja B: poza DG, czyli wynajem majątku prywatnego, w tym wypadku
    > zamiar
    > wynajmu muszę ponoć zgłosić do Urzędu Statystycznego z prośbą o nadanie
    > PKWiU
    >
    > Wyjaśniam:
    > Tego zażyczyła sobie Pani z Krajowej Informacji Podatkowej oraz pani
    > kierownik w moim US :)

    Przyznaję, że sam kiedyś przy dywagacjach różnych o tym pisałem, acz
    nie w kontekście (wyłącznej) własności lokalu lecz wspólnoty mieszkaniowej
    (małej), znaczy że REGON powinien być (jeśli mają miejsce przychody),
    jako że GUS ustawowo ma mieć "spis działalności wszelakich" (nie tylko
    zaliczanych do DG w rozumieniu przepisów o rejestrowanej DG).

    Tego, czy dokonujący osobistego wynajmu powinien mieć REGON... nie wiem.
    Osobiście (nie w DG) wynajmujący cokolwiek proszeni są o zabranie głosu :)

    > Żądają, bym udała się po ów numer. Lepiej! Bym wprowadziła zmiany w
    > ewidencji DG. A jakie? "Stosowne".

    To drugie mi się ZDECYDOWANIE nie podoba.
    O ile wiem, prowadzący wynajem "normalnie" nie rejestrują tego faktu
    w EDG - i podkreślam, że o ile odrębna obsługa podatku dochodowego jest
    zapisana *wyraźnie* w przepisach, o tyle literalne:
    http://www.gofin.pl/5,45,46916,0.html
    +++
    Art. 2. Działalnoœciš gospodarczš jest zarobkowa działalnoœć wytwórcza,
    budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i
    wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalnoœć zawodowa, wykonywana w
    sposób zorganizowany i cišgły.

    Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalnoœci wytwórczej w
    rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierzšt,
    ogrodnictwa, warzywnictwa, leœnictwa i rybactwa œródlšdowego, a także
    wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i
    œwiadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług zwišzanych z pobytem
    turystów.
    ---

    ...mogłoby wzbudzać wątpliwości w zakresie "zwykłego wynajmu".

    Ale PRAKTYKA jest taka, że wynajmujący NIE rejestrują się do EDG.

    Czy ktos zna wykładnię w zakresie "wynajem a rejestracja DG"?

    Pomijam już zahaczenie o turystów w wyłączeniu, bo najwyraźniej
    ustawodawca miał na myśli "rolnika" :)
    Takoż pomijam pytanie, czy to "inna usługa ujęta w jakimś PKWiU
    pod pozycją inna niż wynajem".

    > Czym to się różni od włączenia dodatkowego przedmiotu do DG, hm?! Zagadka:)
    > O jej wyjaśnienie mogę się zwrócić do Ministra Finansów, zachęca mój US :)

    :)

    > Spasowałam, i poszerzyłam przedmiot DG. Trudno.

    Jasne.

    > Napisałam: - jak rozliczać VAT?
    > opcja B: ryczałt - nie daje mozliwości
    >
    > Gotfryd: Czekaj, co chcesz powiedzieć? Sposób rozliczania VAT *nie ma
    > związku* ze sposobem rozliczania
    > dochodowego!
    >
    > Coś takiego! Słowem mogłabym - przy ryczałcie lub przy zasadach ogólnych
    > przy wynajmie POZA DG - wykonywać działanie:
    > VAT naliczony letnikom (tak, 7%) - VAT naliczony przy zakupach wyposażenia =
    > VAT, wpłacany na rachunek US?

    Ano.
    Podobnie, jak będąc VATowczem czynnym "z okazji DG", w razie wynajmu
    "osobistego" mieszkania (własnego jakiejś firmie) na cele niemieszkalne
    (na biuro) też nie ma wyboru: VAT i tyle.

    > A VAT musiałabym pewnie naliczać, bo jestem już VAT-owcem, prowadząc biuro
    > tłumaczeń.

    Ano.

    > Ojej. Tymczasem wszystkich wynajmujących mieszkania letnikom zachęcam w
    > podsumowaniu, aby poczytali o karcie podatkowej. Być może się na nią łapią,

    :)

    Jak pisałem poprzednio: nie jest dla mnie oczywiste, czy "najem letnikom"
    klasyfikuje się jako "najem" czy jako odmiana "prowadzenia hotelu",
    czyli DG.
    Natomiast *jeśliby* to był najem, to przeszkód do stosowania odrębnej
    metody opodatkowania dochodowego AFAIK nie widać.

    pzdr, Gotfryd