eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNowa DG - moze ktos sie zlituje i podpowie. Prosze :-) › Re: Nowa DG - moze ktos sie zlituje i podpowie. Prosze :-)
  • Data: 2005-03-19 19:23:05
    Temat: Re: Nowa DG - moze ktos sie zlituje i podpowie. Prosze :-)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 19 Mar 2005, Piter wrote:

> [...]
    >+
    >+ Postanowilem otworzyc DG. Zaczynam zalatwiac formalnosci. Jako termin
    >+ rozpoczecia podalem __1 maja 2005__.
    >+
    >+ Do tej pory poczynilem wiele wydatkow na rzeczy, ktore bede chcial wciagnac
    >+ w "majatek firmy", bo beda mi potrzebne do tej DG. Podpowiedzcie prosze,
    >+ prostym jezykiem, jak to sie robi i czy moge to jakos zaliczyc w koszty,
    >+ mimo ze kupowalem to na siebie jako na osobe prywatna. Wiem, ze pytanie juz
    >+ padalo, ale nie bardzo rozumiem odpowiedzi. Blagam, jak dla laika :-)

    Hm...czego nie rozumiesz ? ;)
    http://tiny.pl/h7t1
    ...czyli:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=brak%20podstawy%
    20prawnej&as_oq=wyposa%C5%BCenie%20wyposa%C5%BCenia&
    as_ugroup=*.podatki&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&a
    s_miny=2000&as_maxd=19&as_maxm=3&as_maxy=2005&lr=&nu
    m=100&hl=pl
    (tam obok jest przycisk "szukanie zaawansowane - jak nadepniesz to ci
    wyjdzie co było w polach planszy pytania :))

    >+ Dopiero sie ucze. Aha, dodam, ze bede VAT-owcem.
    >+
    >+ Wiec tak:
    >+
    >+ 1.Komputer z monitorem - zamierzam w kwietniu kupic na Allegro potrzebne
    >+ czesci za okolo 700 zl + monitor za 300. Faktur nie dostane, bo to od osob
    >+ prywatnych.

    Albo dostaniesz rachuniki albo będzie kłopot - z "wartością rynkową"...
    Przecież *rachunki* mogą ci wystawić !

    >+ Przypominam, ze jako date rozpoczecia dzialalnosci podalem 1
    >+ maja. Czy moge uzyskac jakies odpisy/ulgi z tytulu tego wydatku?

    Nie.
    Jedyna znana i "prawna" droga to zakwalifikowanie takiego nabycia
    jako środka trwałego i zaliczenie w koszt przez amortyzację (jak
    mała wartość - to jednorazowo :)).
    Ale NIE w wyposażenie !

    >+ 2.Za pare dni podpisze umowe najmu lokalu. Czy to nie troche za wczesnie,
    >+ zeby podciagnac to pod "koszt" ? Bede mial FV na siebie. Moze moge to
    >+ uzasadnic tak, ze to dobra lokalizacja, a 1 maja tego lokalu mogloby juz nie
    >+ byc?

    Bardzo dobra argumentacja.
    Problem w tym iż IMHO (i nie tylko "M" :)) takie wydatki "w celu DG"
    są dowodem... prowadzenia DG... A przecież deklarujesz że NIE chcesz
    prowadzić...
    Nim zostanę napadnięty w kwestii "nieosiągania przychodów" to przezornie
    spytam czy jak zatrudnisz 100 ludzi to też będziesz uważał że "nie
    prowadzisz DG bo masz tylko wydatki" ? :)
    Zeznaję iż moja odpowiedź NIE jest skierowana "zdecydowanie przeciw"
    a jedynie ma na celu wzmocnienie twoich wątpliwości...
    *Za* uznaniem takiego wydatku (powiedzmy iż jako motywację podajemy
    "zabezpieczenie źródła przychodu" - AFAIK są wyroki iż "zabezpieczenie"
    jest wystarczającym powodem uznania za KUP :)) przemawia prawo
    uznania innych "pasywnych" - czyli *nie* skierowanych na koszty
    związane w *konkretnym* przychodem a zaliczone w koszty ogólne
    - wydatków, takich jak nabycie pieczątki :) za KUP...
    Nie, ja nie jestem od tego żeby ci ułatwić zadanie :], to jest
    grupa dyskusyjna... :) (pytasz skąd wiem co sobie myślisz i gdzie
    masz takie dywagacje ? ;))

    >+ 3.Pieczatka - wiadomo, musze wyrobic przed rozpoczeciem DG. Fakture dostane.

    *NIE MUSISZ*.
    Co nie zmienia faktu iż czasem prościej mieć pieczątkę zamiast dumnie
    walczyć z zaszytymi w niektórych firmach (nie pokazując TPSA jako
    flagowago przykładu palcem ;)) przekonania że "bez pieczątki to nie
    firma" :[

    >+ 4.Literatura fachowa - mam jej w domu sporo. Na czesc mam faktury na siebie.
    >+ Kupowana na przestrzeni ostatnich 2 lat. Takie nowe ksiazki kosztuja
    >+ 1200-1500 zl.

    IMO brak podstaw do uznania za KUP.
    Przypomnę iż zasadą *ogólną* jest uznanie kosztu poniesionego *W CELU*
    uzyskania przychodu - czyli wydatek poniesiony "osobiście" się
    *nie* liczy.
    Wyjątki są - i flagowym jest warunek zaliczenia w ST (m.in. wystarczy
    "własność lub współwłasność" BEZ względu na cel przyświecający
    w momencie zakupu).
    Ksiąki mogą załapać się na "wyposażenie" lub "wartości niematerialne
    i prawne" jak ktoś chce naciągać :) ale... ani jedno ani drugie nabyte
    "osobiście" nie da się "przekwalifikować" na KUP.
    A przynajmniej przez jakieś pięć lat nikt na grupie nie podał argumentu
    przeciwnego...

    [...komórka...]
    >+ Moze jak uprosze, to wystawi mi rachunek na te 770

    A toto nabyte *przed* rozpoczęciem DG ?
    Chcesz trzymać w EST ? (w sumie... no można :))

    >+ 6.Konto na serwerze internetowym. Mam FV na siebie na 900 zl. Abonament
    >+ roczny. Data zakupu: 1 luty 2005.

    IMO - wartość niematerialna i prawna albo usługa.
    Jak ktoś zna podstawę do zakwalifikowania "osobiście nabytego" WNiP
    w KUP to poproszę "paragrafem" rzucić... WNiP (choć też może podpaść
    pod amortyzację) to nie ST...
    IMHO "konto" w odróżnieniu od np. "usługi dostawy internetu" nie da
    się również podciągnąć nijak pod zapis "wydatków związanych z lokalem"
    czyli wystawiania DW na część wydatków w stylu gaz/prąd/... w oparciu
    o rozporządzenie ds KPiR :(

    >+ 7.Domeny internetowe. W sumie 7. Razem jakies 700 zl. Na 5 mam FV na siebie.
    >+ Kupione w grudniu 2004, styczniu 2005 i wczesniej (abonament na rok z gory).
    >+ Nazwy tych domen pochodza od mojego nazwiska, nazwy firmy i nazwy uslugi,
    >+ jaka bede swiadczyl, wiec moge latwo wykazac, ze kupowalem je pod katem DG.

    Posiewam wątpliwość jak wyżej: czy uznać że to WNiP (i brak podstawy
    prawnej do "przekwalifikowania") czy uznać że już *prowadziłeś DG*
    w momencie nabycia...

    Zenaję iż wiem że lekko naciągam argumenty "na niekorzyść".

    Ale jeśli popełniam błąd to poproszę o wskazanie - bo jak nie to
    *może* się zdarzyć iż jakiś urząd (od US zaczynając, ale wcale to
    nie świadczy że np. ZUS nie może mieć interesu we wskazaniu że
    miało miejsce "prowadzenie DG") spróbuje zrobić to co ja.
    Trzeba umieć wytknąć błąd żeby się obronić.
    A przypominam o owym hipotetycznym zatrudnieniu setki ludzi...
    (też *TYLKO* wydatek ! Poniesiony "z myślą żeby mieć fachowców
    do DG planowanej na 1.V.2005 bo później już się zatrudnią
    gdzie inedziej" !!)

    >+ Bede bardzo wdzieczny za odpowiedzi udzielone prostym jezykiem :-)

    ...przepraszam jeśli nie spełniam ostatniego warunku :)

    Ale jak przeczytasz ustawę o VAT próbując znaleźć tam jakiś
    KONKRET to zrozumiesz dlaczego umiejętność zaplątywania rzeczy
    prostych staje się stanem chronicznym ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)