    From: "trojden" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Niezgłoszony ZUS od 2 lat...
    Date: Fri, 20 Jan 2006 15:56:33 +0100

    No więc tak, dowiadywałem się trochę n/t przez znajmoych zatrudnionych w
    ZUS-ie.

    Potwierdzają, że mają niezły burdel i de facto nie są w stanie sami od
    siebie wykryć że ktoś ma płacić składki jeżeli się nie zarejestrował.
    Panuje zasada: nie ma zgłoszenia - nie ma płatnika składek ZUS... czyli
    wszystko jest OK :) tyle że jestem nieubezpieczony...a to mi się przestało
    już podobać.

    Szansa wpadki jest póki niewielka - musiałby być donos i wola sprawdzenia go
    bo ZUS niechętnie zajmuje się takimi donosami jeśli chodzi o indywidualnych
    płatników. Interesują ich raczej duzi płatnicy (zatrudniający pracowników).
    Żadnego, celowego hodowania odsetek nie ma bo nie mają prowizji od tego więc
    nikomu się nie chce niczego hodować :)

    Niestety nikt nie umiał mi odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie czy jest
    jakaś odpowiedzialność karna (jaka?) z Kodeksu Karnego za podanie
    nieprawdziwych danych w drukach zgłoszeniowych, gdybym np. podał że DG
    zacząłem dopiero teraz (a oni to by sprawdzili). Sprawdziłem ustawę o ZUS -
    tam jest odpowiedzialność karno-administracyjna (czyli nie z Kodeksu
    Karnego) - max. grzywna do 5000 (ten sam przepis co za niepłacenie składek),
    faktyczna wysokość zależy od widzimisię inspektora ZUS. Faktem jest że na
    deklaracjach ZUSowskich jest ostrzeżenie przed odpowiedzialnością karną za
    podanie nieprawdy ale znajomy prawnik powiedział mi że oznacza to raczej
    właśnie odpowiedzialność karno-administracyjną z ustawy o ZUS a o niczym nie
    przesądza jeśli chodzi o KK bo równie dobrze każdy z nas może sobie na
    jakiejś umowie taką klauzulkę zapodać i nie będzie ona ważna. Ale tego nie
    był pewny na 100%
    Może jest tu jakiś prawnik co kojarzy ten temat na 100%?