    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Laptop poniżej 3500 - czy to jest ŚT ?
    Date: Wed, 25 Jun 2008 15:45:57 +0200

    On Wed, 25 Jun 2008, juana wrote:

    > Racja. Ale sprzedac mozna za jakas symboliczna zlotowke.

    ...jak mniemam, poza "podmiotami powiązanymi" :)
    Przyznam, ze ew. czynności wyjaśniające ze strony US mogłyby mnie
    nie zdziwić :)
    A zeznanie świadka (postraszonego uprzednio, że łaskaw był nie
    opodatkować "nieodpłatnego świadczenia", niezależnie czy straszenie
    jest zasadne czy nie) iż zapłacił więcej niż na f-rze mogłoby się
    skończyć niezdrowo.

    > Chyba mozna tez zgubic?

    Trudny przypadek, trzeba przyznać :]

    Zauważ, że *ktoś* w tym momencie ma na koncie przestępstwo
    w postaci nieoddania przedmiotu znalezionego do "właściwego
    organu w postaci biura rzeczy znalezionych".
    Albo do właściciela (jak zna).
    Załóżmy, że US zrobi kontrolę i "się zainteresuje", spisując
    sobie dane. A później niechcący ów notebook gdzieś się
    wplącze w jakąś dowolną sprawę (ja wiem, jakiś "nielegalny"
    film na nim się znajdzie?), w której też ktoś go "spisze".
    Przejedźmy "po paragrafach":

    _117.html
    +++
    Art. 183
    § 1. Kto znalazł rzecz zgubionš, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym
    osobę uprawnionš do odbioru rzeczy. Jeżeli znalazca nie wie, kto jest
    uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie zna miejsca zamieszkania
    osoby uprawnionej, powinien niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu
    właœciwy organ państwowy.
    ---
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-1_2_1
    44.html
    +++
    Art. 284
    § 1. Kto przywłaszcza sobie cudzš rzecz ruchomš lub prawo majštkowe,
    [...]
    § 3. W wypadku mniejszej wagi lub przywłaszczenia rzeczy znalezionej,
    sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolnoœci albo pozbawienia
    wolnoœci do roku.
    ---

    Masz ten sam cyrk co przy kradzieży: US może zażądać kopii, tym razem
    nie protokołu z policji a zapytania w biurach rzeczy znalezionych
    (w okolicy w której prawdopodobnie nastąpiło zgubienie), i JEŚLI
    przypadkiem sprzęt zostanie znaleziony w inny sposób, niż ten że
    znalazca oddał właścicielowi (a ten z powrotem wciągnął do ewidencji),
    to ktoś pójdzie siedzieć :>

    Albo jeden ktoś za nieoddanie do biura, albo drugi ktoś za
    poświadczenie nieprawdy w celu osiągnięcia korzysci.
    Paragraf za to drugie też gdzie w linku wyżej leży :)

    Streszczając: IMHO kombinujesz, posługując się rozważaniami które
    są już poza prawem. Być może prawdopodobieństwo ich wykrycia
    jest małe, ale stanowią przestępstwo - bądź z KK bądź z KKS.
    Równie dobrze można powiedzieć, że niewykazanie sprzedaży
    też obniża podatek :P

    pzdr, Gotfryd