  • Data: 2008-06-25 14:08:17
    Temat: Re: Re: Re: Laptop poni?ej 3500 - czy to jest ?T ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 25 Jun 2008, Mariusz wrote:

    > Czy jeśli wpiszę w pola 46 i 47 - Nabycie towarów i usług pozostałych, to
    > będę mógł wpisać laptopa do ewidencji ŚT? Chyba nie, czyli musi zostać na
    > wyposażeniu?

    Na to wychodzi.
    BTW: dlaczego nie rozliczasz się kwartalnie?

    > Ok, wprowadzę do ewidencji wyposażenia, nie amortyzuję, odliczam od razu, a w
    > ewidencji jest przez np 3-4 lata, potem kupuję nowy i co ze starym?
    > Załóżmy, że nie sprzedam go, mogę go jakoś zlikwidować?

    Jak chodzi o utylizację, to AFAIK aktualne przepisy przewidują, że sprzęt
    elektroniczny trzeba oddawać do uprawnionych (zajmujących się odpadami
    elektronicznymi) firm.
    IMHO zdecydowanie najlepiej sprzedać na allegro (na "normalnych"
    warunkach), nikt nie ma jak się przyczepić.

    > Co znaczy rozpoczęćie użytkowania? Zaczynam go użytkować zaraz po zakupie,
    > muszę to jakoś udokumentować? Jak?

    Nie.
    Za to jak przyjdzie kontrola z US i zastanie "wyposażenie" (ujęte
    w koszty) w jeszcze nie rozpakowanym pudełku to może być ciekawie :)

    > Ok, to mi pasuje, odliczam na podstawie faktury?

    Skoro "normalny koszt" to inaczej się nie da :)

    > Czyli bardziej opłaca się mieć na ewidencji ŚT niż w wyposażeniu?
    > Co znaczy "z proporcją" wpisuję wtedy wartość rynkową, czy zwracam cały VAT?

    Nienienie.
    "Proporcja" dotyczy podatku *dochodowego*.
    VAT to jest sprawa OSOBNA, które skutecznie wybija z głowy pomysł
    pozostawiania sobie czegokolwiek co "było w DG".

    Przepis (o dochodowym) tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 24
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalnoœci gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu
    do wartoœci ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień
    likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych
    i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków
    oraz rzeczowych składników majštku zwišzanego z wykonywanš
    ^^^^^^
    działalnoœciš, nie będšcych œrodkami trwałymi - takiego wskaŸnika
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach
    w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzajšcych miesišc,
    w którym nastšpiła likwidacja działalnoœci, a jeżeli w tym okresie
    dochód nie wystšpił - w roku podatkowym[...]
    ---

    Dla VAT niestety w jednym i drugim przypadku "pełny zwrot".

    Ten przepis wprowadzono pod pozorem "robienia dobrze podatnikom" :>
    kiedyś było sensownie, czyli "od wartości rynkowej", uzasadniono
    to faktem, iż w brzmieniu "wartości rynkowej" bankrutujący
    hurtownik powinien doliczyć marżę do pozostających mu towarów.

    pzdr, Gotfryd