  • 1. Data: 2008-06-25 06:33:42
    Temat: Laptop poniżej 3500 - czy to jest ŚT ?
    Od: "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl>

    Witam,

    Mamy pytanie czy laptop, którego wartość nie przekracza 3500 pln jest Środkiem
    Trwałym, czy tylko wyposażeniem?
    Chcę go w całości (jednorazowo) "wpuścić" w koszty.
    W związku z tym na deklaracji VAT7 mam to wpisać w polach 44 i 45 - Nabycie towarów i
    usług zaliczanych u podatnika do środków
    trwałych, czy w pola 46 i 47 - Nabycie towarów i usług pozostałych ?

    Wiem, że pytanie z tych podstawowych, ale rzadko mam do czynienia z większymi
    zakupami na potrzeby mojej DG i dlatego nie za bardzo
    wiem jak potraktować zakup tego laptopa.

    pzdr.
    Mariusz

  • 2. Data: 2008-06-25 06:56:03
    Temat: Re: Laptop poniżej 3500 - czy to jest ŚT ?
    Od: "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl>

    Jeszcze jedno pytanie. Co będzie korzystniejsze przy ewentualnym zamykaniu DG, jka
    ten laptop będzie w ewidencji ŚT, czy na
    wyposarzeniu?

    pzdr.
    Mariusz

  • 3. Data: 2008-06-25 08:37:41
    Od: "juana" <g...@o...eu>

    > Mamy pytanie czy laptop, którego wartość nie przekracza 3500 pln jest
    > Środkiem Trwałym, czy tylko
    > wyposażeniem?

    To nie cena o tym decyduje, tylko to, jak dlugo planujesz uzywac laptopa.
    Jesli krocej niz rok, to nie jest on srodkiem trwalym, chocby kosztowal 10
    tys. zl.

    > Chcę go w całości (jednorazowo) "wpuścić" w koszty.

    Nie ma problemu. Juz chyba drugi rok mozna wrzucac jednorazowo w koszty
    takie srodki trwale. Limit jest duzo wyzszy.

    > W związku z tym na deklaracji VAT7 mam to wpisać w polach 44 i 45 -
    > Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych, czy w
    > pola 46 i 47 - Nabycie towarów i usług pozostałych?

    To juz od Ciebie zalezy, oraz od tego jak dlugo zamierzasz uzywac tego
    lapka. Wiec jest albo srodkiem trwalym, albo pozostalym kosztem i tyle.
    Ja osobiscie lapki wrzucam do EST, poniewaz uzywam je dluzej niz rok. Nawet
    jesli kosztuja 2 tys. zl. Oczywiscie amortyzacja jednorazowa i z glowy.
    Potem tylko go zdejmuje z EST, kiedy koncze eksploatowac.

    Pozdrawiam,
    joan

  • 4. Data: 2008-06-25 08:39:28
    Od: "juana" <g...@o...eu>

    > Jeszcze jedno pytanie. Co będzie korzystniejsze przy ewentualnym zamykaniu
    > DG, jka ten laptop będzie w ewidencji ŚT, czy na wyposarzeniu?

    Jesli bedziesz zamykal dzialalnosc pozniej niz w rok po kupieniu lapka, to
    nie bedziesz mial problemow, zdejmiesz go z ewidencji tuz przez zamknieciem
    DG i z glowy. Jesli wczesniej, to nie wiem, czy nie bedziesz musial
    korygowac VAT-u.

    Pozdrawiam,
    joan

  • 5. Data: 2008-06-25 09:20:30
    Od: "Mariusz" <M...@p...WYTNIJTOonet.pl>

    > To nie cena o tym decyduje, tylko to, jak dlugo planujesz uzywac laptopa. Jesli
    krocej niz rok, to nie jest on srodkiem trwalym,
    > chocby kosztowal 10 tys. zl.

    Gdzies czytalem, ze dlugopis tez uzywa sie dluzej niz rok, a rzadko kto wpisuje go do
    ewidencji ST
    Czy jezeli wisze laptopa tylko na wyposazenie (raczej nie bede go ulepszac) a bede go
    uzywal dluzej niz rok to moge miec problemy?
    Czy wyposazenie musi byc uzywane krócej niz rok?

    pzdr.
    Mariusz

  • 6. Data: 2008-06-25 11:17:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2008, juana wrote:

    > To nie cena o tym decyduje, tylko to, jak dlugo planujesz uzywac laptopa.
    > Jesli krocej niz rok, to nie jest on srodkiem trwalym, chocby kosztowal 10
    > tys. zl.

    I w drugą stronę. Jak zeche księgowo potraktować jako ST, to może,
    choćby kosztował 500 zł.

    > Nie ma problemu. Juz chyba drugi rok mozna wrzucac jednorazowo w koszty
    > takie srodki trwale. Limit jest duzo wyzszy.

    Stanowczo protestuję, dla formalności!
    Wrzucić w koszty jednorazową ratę amortyzacyjną, a to co innego,
    bo ktoś przeczyta i wpisze do kosztów fakturę zakupu.

    > Wiec jest albo srodkiem trwalym, albo pozostalym kosztem i tyle.

    Żeby nie było że się czepiam, to oczywiście zgoda :)

> [...]
    > jesli kosztuja 2 tys. zl. Oczywiscie amortyzacja jednorazowa i z glowy.
    > Potem tylko go zdejmuje z EST, kiedy koncze eksploatowac.

    Jeszcze wyjaśnij na czym polega "zdjęcie z EST".
    Bo streszczasz się strasznie i jakis czytelnik może z tego dziwne
    wnioski wyciągnąć :]
    Idzie o to, że jak się toto sprzeda, to oczywiście problemu nie ma.
    Jak się "przekaże na cele nie związane z DG" to problemu oczywiście
    też nie ma, tylko VAT trzeba zwrócić. Cały.
    Więc warto potencjalnego czytelnika uprzedzić, ze nie każda forma
    "zdjęcia z EST" jest równie dobrym pomysłem ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-06-25 11:19:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > nie bedziesz mial problemow, zdejmiesz go z ewidencji tuz przez zamknieciem
    > DG i z glowy. Jesli wczesniej, to nie wiem, czy nie bedziesz musial

    Hm... chcesz napisać, że przy "zdjęciu z ewidencji" wot tak (nie
    związanej np. ze sprzedażą tegoż lapka, czyli "czynnością podlegającą
    opodatkowania" jak chce ustawodawca) VATu nie będzie musiał zwrócić?
    A podstawę prawną można poprosić? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-06-25 11:39:51
    Temat: Re: Re: Laptop poniżej 3500 - czy to jest ŚT ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2008, Mariusz wrote:

    > Gdzies czytalem, ze dlugopis tez uzywa sie dluzej niz rok, a rzadko kto
    > wpisuje go do ewidencji ST

    A bo nie ma żadnej motywacji w przypadku wyposażenia nieewidencjonowanego
    którego się nie ulepsza podatkowo :O
    Po co wpisywać (gdziekolwiek), skoro ujecie f-ry zakupu wystarczy?

    > Czy jezeli wisze laptopa tylko na wyposazenie (raczej nie bede go ulepszac)
    > a bede go uzywal dluzej niz rok to moge miec problemy?

    Nie przesadzaj :]

    > Czy wyposazenie musi byc uzywane krócej niz rok?

    To nie tak.
    Weź sobie definicję wyposażenia z roporządzenia o KPiR: "rzeczowe
    składniki majątku używanego na potrzebny DG nie zaliczone przez podatnika
    do ST" albo jakoś podobnie (piszę "z głowy czyli z niczego").
    I próg (aktualnie 1500 zł) obowiązku ewidencjonowania.

    Zaś zaliczanie do ST jest w ustawie: i długopis "długoużywalny"
    i notebook z "planowanym użyciem > rok" za 2 kzł *są* ST..
    Tyle, że ustawa zawiera zapis iż ST do limitu (aktualnie 3,5 kzł)
    można nie traktować jak ST, lecz "po prostu" uznać za koszt - jest
    tylko taka różnica, że moment uznania za koszt jest określony na
    rozpoczęcie użytkowania (a nie na moment nabycia, czyli "poniesienia"!)

    No to jedziesz po kolei z notebookiem za 2 kzł:
    Można uznać za ST albo i nie.
    W razie zaliczenia ST do amortyzacji można amortyzować jednorazowo albo
    i nie, co może mieć sens, jak ktoś ma straty
    W razie nie zaliczenia do amortyzacji spełnione są warunki definicji
    wyposażenia, a że mamy przekroczony prog, to trzeba wpisać do EW.

    Teraz zamykanie DG :)
    ST: nie robimy nic. Natomiast jeśli zostanie w przeciągu 6 lat
    od zakończenia DG sprzedany, to przychód będzie *przychodem
    z DG*! (tak, można osiągnąć przychód podatkowo zaliczany do DG
    mimo że już DG się nie prowadzi!)
    Wyposażenie: niestety idzie do wartości remanentu likwidacyjnego.
    A wartość tego remanentu "z proporcją" jest opodatkowana.

    VAT to sprawa odrębna :)
    Zakup - nie ma pytań.
    Sprzedaż: nie ma pytań (normalny obrót, jak każda sprzedaż), *poza*
    "podmiotami powiązanymi" (rodzina, współwłaściciele, pracownicy,
    pracodawcy i cała reszta wg ustawy), kieyd to US ma prawo skorygować
    wartość sprzedaży :> i wyznaczyć w ten deseń podatek do zapłaty
    Darowizna: VAT do zwrotu, bo jest to "czynność zrównana ze sprzedażą"
    dla której określono odrębnie sposób postępowania :>
    "Przekazanie na potrzeby nie związane z czynnościami opodatkowanymi",
    czyli osobite lub dowolne inne nieoVATowane: VAT do zwrotu, powód
    jak wyżej. CAŁY VAT - wprowadzili taki "nóż w plecy" ładnych parę
    lat temu, kiedyś był to "VAT od wartości rynkowej".
    "Czynności nie podlegające opodatkowaniu": z VATem nic się nie robi,
    tyle, że z takich czynności umiem wskazać niewiele, jest to
    przypadek kradzieży na szkodę wlaściciela DG, kiedy to oczywiście
    US domaga się udokumentowania owej kradzieży dowodami (z kopiami
    zgłoszenia na policję itp) albo jakiś (rownież udokumentowany
    akcją straży pożarnej) pożar.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-06-25 12:06:04
    Od: "juana" <g...@o...eu>

    > A podstawę prawną można poprosić? ;)

    Podstawy prawnej nie mam, opieram sie na tym, co mi powiedziala na ten temat
    ksiegowa z kilkunastoletnim stazem. Ale nikt nie jest nieomylny oczywiscie,
    zwlaszcza jesli chodzi o VAT:). Jesli masz jakies inne info na ten temat,
    bede wdzieczna za podzielenie sie:).
    Pozdrawiam,
    joan

  • 10. Data: 2008-06-25 12:30:21
    Od: "juana" <g...@o...eu>

> [...]
    > Więc warto potencjalnego czytelnika uprzedzić, ze nie każda forma
    > "zdjęcia z EST" jest równie dobrym pomysłem ;)

    Racja. Ale sprzedac mozna za jakas symboliczna zlotowke. Chyba mozna tez
    zgubic?

    joan