  • Data: 2002-05-21 22:01:19
    Temat: Re: Kupno mieszkania
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@i...pan.wroc.pl...
    > Wiadomość napisana przez: "Wojciecha Suszyckiego (Brick B.)":
    >
    > Mam jeszcze jedno pytanie. Jest takie coś jak scydowanie własności. Na
    > czym to polega i czy babcia może scydować mieszkanie na mnie? Może to
    > jest droga. Jak to wygląda w praktyce i co to daje? Przyznam się, że w
    > tych sprawach jestem laikiem, a szukam gdyż przy dochodzach rocznych
    > rzędu 10500-11500 zł nawet darowizna jest kulą u nogi w tym przypadku.
    > ;-)
    >
    > Piotr

    Och, to już jest bliżej Kodeksu Cywilnego. Ja się na tym dokładnie nie znam,
    spróbuj na zapytac na liście "prawo".
    Scedowanie czyli zapisanie cesji. Cesja czyli przelew wierzytelności.
    "Przelewu (cesji) wierzytelności można dokonywać w ramach różnych umów:
    umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej mowy zobowiązującej do
    przeniesienia wierzytelności na rzecz nabywcy (art. 510 § 1 K.c.)."

    Tu zacytuję Kodeks Cywilny:

    "ZMIANA WIERZYCIELA

    Art. 510. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
    zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na
    nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej
    postanowiły.

    § 2. Jeżeli zawarcie umowy przelewu następuje w wykonaniu zobowiązania
    wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia
    wierzytelności, z zapisu, z bezpodstawnego wzbogacenia lub z innego
    zdarzenia, ważność umowy przelewu zależy od istnienia tego zobowiązania."

    Chodzi o to, że cesja musi być powiązana z jakąś inną umową np. sprzedaży,
    darowizny itp. Jeżeli np. Ty sprzedałeś komuś auto możesz dokonać cesji, na
    rzecz innej osoby lub banku któremu, jesteś winny pieniądze. Ma to sens
    jezeli wierzyciel, czyli gość który kupił od Ciebie auto nie zapłacił Ci i
    cesja ta przenosi obowiązek zapłaty nie Tobie a bankowi.
    Czyli cesja dotyczy samej zapłaty ale nie jest przeniesieniem prawa
    własności. To musi być ujęte w odrębnej umowie np. sprzedaży, czyli kółko
    się zamyka. Tak czy tak musi być jakaś umowa i podatek też.
    Ja żeby zapłacić 5% opłaty skarbowej ( w moim przypadku 8000zł) przy kupnie
    mieszkania (częściowo na kredyt) musiałem wziąść drugi kredyt. Dodatkowo
    musiałem zapłacić ok. 2000zł taksy notarialnej+VAT, 2000 zł od wpisu do
    Księgi Wieczystej, i prowizje bankowe - wolę nie pamietac ile.
    Niestety nie ma sposobu, dawno wszystkie furtki dla zwykłych ludzi
    pozamykane. Co innego wielkie firmy zagraniczne, ale oni mają kasę, lobby
    itp.

    Na koniec jeszcze jeden cytat potwierdzający, że nawet jeżeli ktoś
    wykombinuje jakąś inną umowę cesji to jeżeli będzie miała ona cechy umowy
    sprzedaży czy darowizny to i tak zapłaci opłatę skarbową.

    "Podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy nie wymienione
    w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności
    cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.). Jednak przelew
    wierzytelności dokonany w formie sprzedaży będzie podlegać podatkowi od
    czynności cywilnoprawnych, bowiem umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw
    majątkowych wymieniona jest wśród czynności, od których pobiera się podatek
    od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a). W wyroku z dnia
    18 grudnia 1995 r., sygn. akt SA/Wr 729/95 Naczelny Sąd Administracyjny
    orzekł, iż: "przelew wierzytelności dokonany w formie umowy sprzedaży lub
    zamiany podlega opłacie skarbowej". Wyrok został wprawdzie wydany w okresie
    obowiązywania ustawy o opłacie skarbowej zachowuje jednak swoją aktualność
    na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podobne stanowisko
    zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 9 grudnia 1994 r. Nr PO
    7/D-8051-0353/94, wyjaśniając: "Jeżeli umowa o przeniesienie wierzytelności
    dokonana zostanie w oparciu o przepisy art. 509 i in. Kodeksu cywilnego
    regulujące przelew wierzytelności i przybierze postać którejkolwiek z umów
    wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej - w szczególności
    sprzedaży lub zamiany - to rodzić będzie obowiązek uiszczenia opłaty
    skarbowej."

    WS