    Date: Thu, 15 Jul 2010 13:47:49 +0200
    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Księgowanie opłaty wstępnej przy leasingu

    W dniu 15-07-2010 12:18, Karol pisze:

    > Ja jeszcze znalazłem coś takiego (źródło
    > http://www.bankier.pl/wiadomosc/Leasing-a-kredyt-co-
    lepsze-dla-firmy-1949709.html):

    > "Zgodnie z interpretacjami Ministerstwa Finansów udział własny / czynsz
    > inicjalny / opłata wstępna powinna być rozliczana międzyokresowo - w
    > trakcie trwania całego okresu leasingu. Firmy leasingowe zmieniły więc
    > nomenklaturę stosowaną w umowach zastępując udział własny / czynsz
    > inicjalny / opłatę wstępną Pierwszą Ratą Leasingową, która stanowi w 100
    > proc. koszt uzyskania przychodu"

    Przebijam :-)

    WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 15 stycznia 2009 r., I SA/Gd 798/08,
    stwierdził, że odniesieniu do umów leasingu zasadnym jest rozróżnienie
    pomiędzy zawarciem umowy, rozpoczęciem jej realizacji oraz korzystaniem
    z przedmiotu umowy; jeżeli opłaty związane z uruchamianiem umowy
    leasingu mają charakter samoistny, a nie są przypisane do poszczególnych
    rat, to wydatki z tym związane powinny być potrącone w chwili
    poniesienia ciężaru tych opłat.

    Podobny pogląd wyraził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 20 lutego 2009
    r., III SA/Wa 1519/08, http://orzeczenia.nsa.gov.pl: "W sytuacji gdy
    wstępna opłata leasingowa (rata przygotowawcza) ma charakter opłaty
    samoistnej nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, zaś jej
    poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu to
    winna być ona rozliczona w dacie poniesienia kosztu, albowiem nie można
    powiedzieć, iż dotyczy ona okresu, na jaki umowa została zawarta. Opłata
    ta jest kosztem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w
    konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu (...) Jeżeli w umowie
    leasingu nie określono, iż opłata inicjalna jest opłatą na poczet usługi
    wykonywanej przez okres jej trwania, to należy ją uznać za koszt
    jednorazowy, w momencie poniesienia. Nie ma wówczas podstaw, by
    traktować ją jako koszt, który dotyczy okresu przekraczającego rok
    podatkowy"

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813