  • Data: 2002-05-28 23:18:05
    Temat: Re: Koszty uzyskania
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 29 May 2002, Jarosław Supernak wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Jakie są koszty uzyskania od takiej oto umowy:
    >+ Na górze: UMOWA ZLECENIA (zmusili mnie!!!)
    [...]
    >+ Jak dla mnie to 50 %.
    >+ Jednak księgowej jakoś art. 22 ust. 9 pkt.3 ustawy o podatku dochodowym od
    >+ osób fizycznych nie przekonuje.
    >+ Według niej ta umowa nie mówi o prawie autorskim, że to jest zlecenie.
    >+ Według mnie to umowa o dzieło pomimo zapisu na górze i że należy mi się 50 %
    >+ kosztów uzyskania.

    Jak na mój gust - to prawa autorskie w przypadku "pisania programu
    dla potrzeb odbiorcy" wchodza w rachubę ZAWSZE[2].
    To że zawierana jest np. umowa o dzieło nie świadczy samo w sobie
    o niczym: wpis w PIT-3X jest *nie* w pozycji "umowy o dzieło..."
    a "prawa majątkowe"[3] :)

    Różnicy między UoD a UZ w zakresie praw nie widzę: IMHO *dałoby*
    się skonstruować taką umowę zlecenia że zleceniobiorca "pisze"
    program(y) dla zleceniodawcy (i ten mu płaci za pisanie[1]).
    Oczywiście twoja umowa jest o dzieło (cechy: dzieło, termin
    wykonania) ale IMHO to jest drugorzędne jeśli chodzi o "autorskość" !

    Po prostu prawa autorskie:
    - można już mieć i sprzedać
    - wygenerować na zamówienie :) W końcu kompozytorzy, reżyserzy,
    pisarze (Harlequin & co w szczególności) piszą *często*
    na zamówienie (to dla księgowej, żeby skojarzyła[4]).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] nie mylić płacenia za *pisanie* z płaceniem za *napisanie*
    (jak Jarkowi)
    [2] również przy umowie o pracę, tyle że tam "by default" są
    przekazywane.
    [3] wg mnie należy uważać, żeby nie dać sobie zapłacić z 50% KUP
    za coś co jest "normalna pracą inzynierską" (np. instalacja !),
    mam na myśli postanowienia umowy (twoje OK)
    [4] mam na myśli *Jarkową* księgową[5]
    [5] oj, zaraz mi się dostanie :)