  • Data: 2009-10-29 12:39:59
    Temat: Re: Konieczność pieczątki i podpisu na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 29 Oct 2009, Liwiusz wrote:

    > Podpis odbiorcy i termin płatności też nie są obowiązkowymi elementami
    > faktury, ale jakoś wystawca jak sprzedaje na kredyt to nie mówi "nie musi się
    > Pan podpisywać, bo dyrektywa tego nie wymaga".

    Ale to jest ODRĘBNA sprawa, i to podwójnie odrębna:
    1. nie ma zakazu umieszczania na f-rze innych dokumentów, w tym dowodu
    wydania, dowodu zapłaty, gwarancji - i *te* dowody "powinny być"
    podpisane.
    2. możliwe jest wymaganie podpisu na fakturze, ale jest to sprawa
    *umowna*. Czyli jak ktoś chce jej wymagać, to musi się umówić
    *przed* dokonaniem transakcji: "podstawą przelania zapłaty będzie
    oprócz akceptacji płac otrzymanie podpisanej, prawidłowej faktury"

    > Tak samo to działa w drugą
    > stronę - kupujący też chce mieć dowód na to, że dostał fakturę, a nie kawałek
    > papieru toaletowego.

    IMO mylisz ze sobą funkcje.
    Z p.widzenia "urzędowego" nie ma podstaw do żądania podpisu na f-rze
    i tyle. Czy w przypadku dotacji z UP urzędnik ma prawo domagać się
    "stwierdzenia pismem" - nie wiem, jeśli ma, to powinien istnieć przepis
    (i wtedy korzystający z dotacji oczywiście musi spełnić wymóg owego
    "podpisu", a powinien o to zadbać *przed* zawarciem umów które rozlicza
    z dotacji).

    Jak kupujący chce mieć podpis pod pozycją "zapłatę otrzymałem" to
    jest to oczywiste, ale wynika z art.462 KC, nie ma zaś *żadnego*
    związku z przepisami dotyczącymi faktur, podatków i czynności
    administracyjnych.
    Zaś jak chce mieć podpis pod f-rą "bo tak", to owszem, może chcieć:
    przed zawarciem umowy. Skutecznie.
    Później to owszem, też może :)

    pzdr, Gotfryd