  • 1. Data: 2009-10-28 18:53:20
    Temat: Konieczność pieczątki i podpisu na fakturze
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    O ile dobrze mi wiadomo to nie ma obowiązku by sprzedawca (niezależnie
    czy jest z Polski, z innego kraju UE, czy spoza UE) i nabywca
    wystawiali na fakturze pieczątkę i podpis:
    http://tinyurl.com/yzc5h3c
    http://tinyurl.com/yz4e6ts

    Tymczasem byłem dzisiaj w Urzędzie Pracy rozliczyć się z dotacji i
    Urzędniczka stanowczo stwierdziła, że na fakturach muszą być
    koniecznie pieczątki. Wszystkie faktury które posiadam mają pieczątki,
    oprócz dwóch:
    - za serwer WWW zakupiony w Polsce (rozmawiałem już ze sprzedawcą tego
    serwera i On również zapewniał mnie, że nie ma żadnego obowiązku
    wystawiania pieczątki i podpisu na fakturach, dlatego ich nie
    wystawił)
    - za program komputerowy w wersji elektronicznej zakupiony z USA

    Co mógłbym teraz zrobić, żeby bronić swoich praw? Najpierw powołam się
    chyba na art. 226 dyrektywy 2006/112/UE zabraniający państwom
    członkowskim wprowadzania wymogu umieszczania pieczątki na fakturze
    oraz art. 229 dyrektywy 2006/112/UE zabraniający państwom członkowskim
    wprowadzania wymogu podpisywania faktur. Gdy to nie pomoże, poproszę o
    wskazanie przepisu który obliguje sprzedawcę do wystawienia pieczątki
    i podpisu na fakturze. W ostateczności pójdę do Kierownika tego Urzędu
    Pracy lub skieruje sprawę do sądu. No bo co mogę więcej zrobić?

    Najpierw chciałbym jednak zapytać Was, bo może rzeczywiście w
    niektórych sytuacjach trzeba mieć tą pieczątkę i podpis na fakturze?

    Pozdrawiam.
    http://megalotto.pl - Wyniki lotto
    http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat

  • 2. Data: 2009-10-28 18:56:35
    Temat: Re: Konieczność pieczątki i podpisu na fakturze
    Od: "andreas" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Rafał K." <r...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    Najpierw poproś urzędniczke o podstawę prawną jej wymogów.

    --
    andreas

  • 3. Data: 2009-10-28 19:17:30
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Rafał K." <r...@g...com> napisał w wiadomości

    > Najpierw chciałbym jednak zapytać Was, bo może rzeczywiście w
    > niektórych sytuacjach trzeba mieć tą pieczątkę i podpis na fakturze?

    http://www.infakt.pl/faktura_vat_jest_wazna_bez_podp
    isu_wystawcy_odbiorcy_oraz_pieczatki/aktualnosci

    Pozdr

  • 4. Data: 2009-10-28 19:23:06
    Od: <s...@a...pl>

    > http://www.infakt.pl/faktura_vat_jest_wazna_bez_podp
    isu_wystawcy_odbiorcy_oraz_pieczatki/aktualnosci

    <cyt>
    Niektórzy przedsiębiorcy trzymają się przyzwyczajeń sprzed roku 2004 i
    rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego między innymi wystawiania faktur,
    kiedy to faktury bez podpisu wystawcy i pieczątki były nieważne. Sytuacja
    zmieniła się z momentem, gdy prawo polskie musiało zostać dostosowane do prawa
    wspólnotowego Unii Europejskiej.
    </cyt>

    Autor nie zadał sobie trudu, by sprawdzić to, co pisze. Pieczątka i przed 2004
    nie była elementem obowiązkowym faktury.

    Co do nieważności w przypadku braku podpisu dyskutowałbym. Wg mnie była to ważna
    faktura, ale zawierajaca błąd.

  • 5. Data: 2009-10-28 23:09:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Oct 2009, Rafał K. wrote:

    > Najpierw chciałbym jednak zapytać Was, bo może rzeczywiście
    > w niektórych sytuacjach trzeba mieć tą pieczątkę i podpis na fakturze?

    O ile pamiętam, nie został skreślony przepis z roporządzenia dot.
    KPiR, który pozwala wyjątkowo zaliczyć *niektóre* wydatki do kosztów
    DG na podstawie paragonu.
    Paragonu - czyli nie rachunku, znaczy dokumentu bezimiennego.
    I dodajmy, że *nie* ma wymogu paragonu fiskalnego!
    Znaczy jeśli dowodem (przypominam: wybranych wydatków, na cele
    DG) jest świch, nie zawierający danych kupującego (więc nie
    będący rachunkiem) i nie zawierający podpisów,, to wtedy
    wymagane jest (cytuję): "stempel (oznaczenie)".
    Jak mniemam "oznaczenie" dokonywane drukarką fiskalną jak
    i "oznaczenie" w postaci "firmowego" nadruku (jakaś grafika
    albo co, nie tak łatwa do podrobienia jak standardowy
    font) również powinny "przejść", niekoniecznie pieczątka.

    I jest to jedyny wyjątek z którym się spotkałem.
    Wymaganie pieczątki od sprzedawcy spoza .pl jest w ogóle
    paranoją.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-10-29 07:01:41
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Rafał K. pisze:
    > Najpierw chciałbym jednak zapytać Was, bo może rzeczywiście w
    > niektórych sytuacjach trzeba mieć tą pieczątkę i podpis na fakturze?

    Pieczątka i podpis uwiarygadniają dokument oraz zmniejszają
    prawdopodobieństwo fałszerstwa, więc się nie dziwię, że niektórzy tego
    wymagają. Wielu moich klientów tak chce i nie ma sprawy, ja im podpisuję
    i podbijam.

    Nie rozumiem, skąd się bierze niechęć co poniektórych do takiego
    uwiarygodnienia wystawianych przezeń dokumentów. Rozumiem bank, operator
    GSM itp... Bo tam idzie masówka.

    W sumie serwer WWW też, bo to pewnie też masówka, ale skoro już prosisz
    wystawcę, to niech Ci podpieczętuje, podpisze i już. Po co się zapierać,
    że Dyrektywa itepe. Koniecznie chcesz, żeby dla rozwiązania problemu
    kazali dostarczyć umowę?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2009-10-29 07:16:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

> [...]
    > wystawcę, to niech Ci podpieczętuje, podpisze i już. Po co się zapierać,
    > że Dyrektywa itepe. Koniecznie chcesz, żeby dla rozwiązania problemu

    Podpis odbiorcy i termin płatności też nie są obowiązkowymi
    elementami faktury, ale jakoś wystawca jak sprzedaje na kredyt to nie
    mówi "nie musi się Pan podpisywać, bo dyrektywa tego nie wymaga". Tak
    samo to działa w drugą stronę - kupujący też chce mieć dowód na to, że
    dostał fakturę, a nie kawałek papieru toaletowego.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-10-29 07:31:23
    Od: <s...@a...pl>

    > Pieczątka i podpis uwiarygadniają dokument oraz zmniejszają
    > prawdopodobieństwo fałszerstwa

    :))))) Nie ma jak dobry humor na początek dnia!

  • 9. Data: 2009-10-29 07:38:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > :))))) Nie ma jak dobry humor na początek dnia!

    Ale to prawda. Mając fakturę bez niczego, trudno jest wykazać, że
    została, lub nie została wystawiona przez daną osobę. Mając podpis,
    możemy udowodnić, że ktoś ją wystawił i często dojść do tego kto to jest.

    Poza tym w sytuacjach oczywistych (dostałem fakturę od właściciela
    firmy) w przypadku podpisu nie może on iść w zaparte i twierdzić, że nic
    nie wystawiał. W przypadku braku podpisu jest to bardzo proste (i nie
    chodzi tylko o ewidentne oszustwo, ale również np. o "zapomnienie" jej
    zaksięgowania u sprzedawcy).

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-10-29 08:19:18
    Od: <s...@a...pl>

    > Ale to prawda. Mając fakturę bez niczego, trudno jest wykazać, że została,
    > lub nie została wystawiona przez daną osobę. Mając podpis, możemy udowodnić,
    > że ktoś ją wystawił i często dojść do tego kto to jest.

    Z tym się całkowicie zgadzam. Ale postawienie pieczątki i podpisanie nie
    zmniejsza jednak pradopodobieństwa fałszerstwa. Pozwala jedynie łatwiej ustalić,
    kto ewentualnego fałszerstwa dokonał.

> [...]
    > W przypadku braku podpisu jest to bardzo proste (i nie chodzi tylko o
    > ewidentne oszustwo, ale również np. o "zapomnienie" jej zaksięgowania u

    Też się zgadzam :) Co nie zmienia faktu, że są to ewentualne przyszłe korzyści.
    Sam fakt postawienia pieczątki i złożenia podpisu nie powoduje, że dokument ma
    "wyższą" rangę.