    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy rachunek? - zbieram opinie do pytania do US
    Date: Mon, 11 Aug 2003 21:38:57 +0200

    On Mon, 11 Aug 2003, thomasson op pl wrote:

    >+ Nasza firma zamierza otworzyć kawiarenkę internetową. Klient po dokonaniu
    >+ zapłaty będzie miał utworzone konto ze zdeponowanymi środkami.
    [...]
    >+ Jeżeli klient nie wykorzysta środków z konta
    >+ w określonym czasie, to mu przepadną.

    Zastrzegam że pamiętam iż jestem na grupie "podatki", a nie "prawo"
    ani "dobry humor" - niemniej ponieważ i tak tylko dywaguję to
    pozwolę sobie na kilka komentarzy które być może lekko zahaczają
    o problem ;)

    Na początek - gratuluję dobrego samopoczucia :), choć zeznaję
    że chyba na klienta mało bym się nadawał ;) Znaczy: u ciebie
    w okolicy "kawiarenkarze" nie zastanawiają się czy *w ogóle*
    ktoś będzie chciał przyjść ??

    A formalizując moje stanowisko do pomysłu pt. "zapłacenie
    za nic", to spytam czy spotkałeś się z pojęciem "sprzedaży
    konsumenckiej" - dla przykładu: K.C. art. 384 § 2 i następne
    oraz następne artykuły, w szczególności np. art.385[3].12
    pasujące "jak w pysk strzelił", więc zacytuję:
    +++++++
    Art. 385 [3]. W razie wątpliwości uważa się, że nie dozwolonymi
    postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
    12) wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za
    świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument
    zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,
    ------

    FYI: K.C. to AFAIK nie jedyna ustawia "biorąca w ochronę" konsumentów,
    ale na twój przypadek IMHO wystarczy ;)

    >+ Standardowo rachunek wystawia się w momencie wykonania usługi lub przedpłaty
    >+ w wysokości 50% ceny brutto towaru.

    Fakturę. To jest podyktowane przepisami VAT, nie chce mi się
    szukać ale oglądałem nie dalej jak tydzień temu.
    Sądzę że rachunku ten zapis nie dotyczy !

    >+ Wg mnie, w tej sytuacji, zapłata przed
    >+ skorzystaniem z usługi (nawet większa niż 50% ceny brutto) nie ma znaczenia,
    >+ bo klient nie kupuje konkretnej usługi (może skorzystać z różnych)
    >+ a dokonuje czegoś na kształt depozytu. Depozyt będzie bezzwrotny,

    ...i bez wynagrodzenia. AFAIK to się nazywa "depozyt nieprawidłowy"
    i od niedawna objęte jest PCC:

    +++++++
    Art. 1. 1. Podatkowi podlegają:
    j) umowy depozytu nieprawidłowego,
    ------

    Do rozważenia jest, czy może on mieć zastosowanie łączne z VAT,
    w tym znaczeniu - że skoro *najpierw* jest depozyt a *później*
    usługa to mogą to być dwie oddzielne operacje. Ja podważam fakt
    że to co chesz zastosować to depozyt - jako że "całość" (jako
    czynność "wiązana") jest IMHO bezprawna (niedozwolona). Ale
    *jakby tak chceć* - to w odróżnieniu od pożyczek przy depozytach
    nie widzę kwoty wolnej od opodatkowania, więc od 10 zł depozytu
    należy się IMHO 20 groszy PCC :] (i 1 zł 50 zł wydrukowanie
    "papierów" :>).

    >+ ale za
    >+ wpłacone środki przysługuje świadczenie wzajemne.

    ...wg twojej propozycji: "...albo i nie..." ;>

    >+ Zawężenie możliwości klienta do skorzystania z jednej konkretnej usługi
    >+ spowoduje, że (chyba) już przy przedpłacie powstanie obowiązek podatkowy
    >+ podatku VAT - przedpłata na konkretną usługę. Tylko co zrobić, jak pieniądze
    >+ przepadną z powodu ociągania się klienta ze skorzystaniem z usługi.

    IMHO: "świadczenie nienależne". Szukać w K.C. :)
    A usługa bardzo "zawężona" nie będzie (mam na myśli że w tej
    sameg grupie klasyfikacji), tak więc żadna różnica czy to
    bilet komunikacji miejskiej czy żeton telefoniczny; zeznaję
    że nie wiem jak nalicza się VAT i PIT od ww. "środków przedpłatniczych"
    oraz czy (najprawdopodobniej tak) dotyczą ich inne przepisy
    szczegółowe niż "przepłaty za kawę" ;) ! - chodzi o wyklucznie
    z twojego zdania "zawężenia możliwości do usługi" - IMHO go nie
    ma, bo tak i tak będzie to usługa "komputerowa".

    >+ Trzeba będzie korygować rachunki i ewentualnie faktury,

    Możesz podać podstawę prawną do korygowania (w znaczeniu:
    do zera) f-ry "usługowej" ? Bo nie znamy ;)
    Owszem, zauważyłem że to nie "za usługę" a "za przedpłatę",
    więc masz fory :)

    >+ bo klient nie wykorzystał
    >+ usługi. Z masowym klientem indywidualnym zabawa będzie dopiero przednia. Czy
    >+ wobec możliwości przepadku pieniędzy moment powstania obowiązku podatkowego
    >+ można ustalić dopiero na wykonanie usługi, a nie na moment dokonania
    >+ przedpłaty?

    Powiem tak: sądzę że do tego punktu rozważań nie da się dojść,
    a to na podstawie art. 2.1. UoPDoOF (i chyba podobnie do VAT):
    +++++++
    Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    4) przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy,
    -------

    Powód jak wyżej ("kasowanie za nic choć nie darowizna").

    >+ Nie chcę straszyć ogromem pytań kotłujących się w mojej głowie :) Jeśli do
    >+ sformułowania odpowiedzi brakuje informacji, to rozwinę swoje wypowiedzi lub
    >+ dopowiem, co trzeba.

    Mniemam że tobie redukcja potrzebna, nie rozwinięcie ;)

    >+ Opinie zebrane na liście mogą mi pomóc sformułować odpowiednie pytanie do
    >+ US, nad którym męczę się już długo. Odpowiedź przytoczę na liście.

    Przyznam że ciekaw jestem, czy US ma obowiązek po "zapoznaniu
    się ze stanem" wpaść na to że może mieć zastosowanie zacytowany
    art.2.1. !
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)