  • Data: 2003-08-11 18:55:28
    Temat: Kiedy rachunek? - zbieram opinie do pytania do US
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nasza firma zamierza otworzyć kawiarenkę internetową. Klient po dokonaniu
    zapłaty będzie miał utworzone konto ze zdeponowanymi środkami. Środki będą
    automatycznie umniejszane w czasie zalogowania do kawiarenkowego komputera
    podłączonego do Internetu. Z konta będzie mógł również finansować inne
    usługi, np. drukowanie. Jeżeli klient nie wykorzysta środków z konta w
    określonym czasie, to mu przepadną.

    Standardowo rachunek wystawia się w momencie wykonania usługi lub przedpłaty
    w wysokości 50% ceny brutto towaru. Wg mnie, w tej sytuacji, zapłata przed
    skorzystaniem z usługi (nawet większa niż 50% ceny brutto) nie ma znaczenia,
    bo klient nie kupuje konkretnej usługi (może skorzystać z różnych) a
    dokonuje czegoś na kształt depozytu. Depozyt będzie bezzwrotny, ale za
    wpłacone środki przysługuje świadczenie wzajemne.

    Zawężenie możliwości klienta do skorzystania z jednej konkretnej usługi
    spowoduje, że (chyba) już przy przedpłacie powstanie obowiązek podatkowy
    podatku VAT - przedpłata na konkretną usługę. Tylko co zrobić, jak pieniądze
    przepadną z powodu ociągania się klienta ze skorzystaniem z usługi. Trzeba
    będzie korygować rachunki i ewentualnie faktury, bo klient nie wykorzystał
    usługi. Z masowym klientem indywidualnym zabawa będzie dopiero przednia. Czy
    wobec możliwości przepadku pieniędzy moment powstania obowiązku podatkowego
    można ustalić dopiero na wykonanie usługi, a nie na moment dokonania
    przedpłaty?

    Nie chcę straszyć ogromem pytań kotłujących się w mojej głowie :) Jeśli do
    sformułowania odpowiedzi brakuje informacji, to rozwinę swoje wypowiedzi lub
    dopowiem, co trzeba.

    Opinie zebrane na liście mogą mi pomóc sformułować odpowiednie pytanie do
    US, nad którym męczę się już długo. Odpowiedź przytoczę na liście.

    Thomasson