    From: adalda <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Date: Mon, 15 Mar 2004 18:03:40 +0100
    Sender: a...@c...onet.pl@217.153.164.82

    Gotfryd Smolik news wrote:

    + 1. Metoda kasowa to obowiązek zaliczania do kosztu podatkowego kosztu,

    ---- Dzięki: ) o ewentualnych różnicach dalej.

    > Ty usiłujesz mi wytłumaczyć zasady działania owych metod.
    > Przyjmij do wiadomości że jest to wysiłek zbędny.

    --- Można by przeprowadzić wywód z powołaniem się na poszczególne
    uregulowania ustawowe, rozporządzenia i objaśnień do księgi Byłoby to
    długie, więc może na krótko

    2001.03.07 Wyrok NSA U N III 64/00 w W-wie
    " Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę pojęcia "koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, że podatnik ma możliwość
    odliczania dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem że
    wykaże ich bezpośdredni związek z prowadzoną działalnością a ich
    poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego
    przychodu. ...."

    1999.02.24 wyrok NSA U I SA/Gd 736/97 w Gdańsku
    " Mozliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów
    uzyskania przychodów uznależnione jest min. łącznego od spełnienia
    przesłanek, tj. uzyskania przychodu istnienia związku przyczynowego między
    poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz od właściwego
    udokumentowania tego wydatku....."

    1998.06.03 wyrok NSA U SA/Bk 556/97 w Białymstoku
    "Przzepis art. 22 ust. 1 ustawy z 1991r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych ustanawia regułę bardzo pojemną, bowiem z zasady każdy wydatek
    celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu powinien być uznany za
    koszt uzyskania przchodu, jeżeli tylko nie został wyłączony przez
    ustawę....."

    I bardzo wiele innych identycznych w brzmieniu za ostanie kilkanaście
    lat. Czy widzisz tu warunek zapłaty????
    Jeśli chcesz płacić podatek wyższy niż to wynika z przepisów to
    oczywiście Twoja sprawa.

    ---- Jeszcze co do pojęcia "metody kasowej" i "memoriałowej"
    Używa się tych pojęć dla określenia ogólnego sposobu obliczania podatków
    - zgodnie z rozumieniem na które wyżej się zgodziłeś: ) W takim właśnie
    znaczeniu ustawa o VAT używa pojęcia "metoda kasowa" dla określenia metody
    obliczania VAT dla małych podatników - art. 6b. Pozostali rozliczają się
    memoriałowo w ziwązku z tym, prawda?
    Istnieje jeszcze inne rozumienie tych pojęć, wywodzące się z przepisów
    ustawy o rachunkowości. Dla ksiąg handlowych /rachunkowość/ obowiązuje
    zsada memoriału, zgodnie z którą do kosztów księgowych przyjmuje się
    jedynie takie koszty, które są związane z rokiem rozliczanym, tj. faktury z
    tego roku /miesiecy/ dot. przychodów innych lat rozlicza się do następnych
    lat. Jest to zasada księgowa. Tę zasadę ustawa przyjęła jako zasadę
    podatkową w ust. 5 i 6 dla celów obliczania podatku.
    Przeciwieństwem jej jest metoda kasowa, dlatego też obowiązek - prawo,
    określone ust. 4 zaliczania do kosztów danego roku wszystkich kosztów
    poniesionych nazywa się czasem metodą kasową. Podatnik na książce - wg
    takiego rozumienia - stosuje metodę kasową lub może wybrać memoriałową.

    Może stąd to nieporozumienie?

    2000.02.10 wyrok NSA U N I SA/łd 176/98 w Lodzi
    " Ogólna zasada wynikająca z art. 22 ust. 4 ustawy z 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych o potrącalności kosztów w tym roku, w którym
    zostały poniesione, oznacza, że w danym roku podatkowym należy uwzględnić
    także te koszty, które zostaly poniesione w celu osiągnięcia przychodów w
    latach następnych...."

    Oczywiście jeśli chcecie płacić więcej niż trzeba - macie prawo.

    Tylko nie twierdź iż KPiR prowadzi się w oparciu
    > o *identyczne* zasady jak PK !

    --- Nigdy tego nie twierdziłam.

    > NIE NAPISAŁAŚ tego "o ile". Jak dla mnie - starczy: ktoś opierający się
    > na twoim poście ma prawo "wpaść" ! :]

    -- Masz rację. Nieścisłowść z mojej strony.

    -- Jak tylko znajdę, przytoczę.

    adalda