  • Data: 2004-03-11 23:28:21
    Temat: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 11 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ MK wrote:
    [...]
    >+ - kiedy to zaksiegowac (metoda kasowa) ?
    [...]
    >+ Zaksięgować w lutym. W działalności gospodarczej nie
    >+ istnieje metoda kasowa

    Ykhm... czy ty może z podatków szkoliłaś się na .prawo i to
    u kogoś *przekonująco* przemawiającego ?
    Wydaje mi się że miałem przyjemność widzieć już tak stanowcze
    postawienie sprawy ;> ! (tej konkretnie :))
    A ustawodawca tak głupio zapisał w ustawie, że chcąc nie chcąc
    wychodzi iż metoda kasowa jest *podstawowa*. Obiecałem :] nie
    zaglądać już dziś do ustawy to z głowy zapodam że w ramach
    łaski ("podatnik *może*") ustawodawca pozwala wybrać sobie
    memoriał w zakresie kosztów. I tak szczeście że wybór nie jest
    obwarowany koniecznością zaniesienia dwu druków informacji
    i okazania książeczki wojskowej :]

    >+ a memoriałowa - tz. ujmuje się wszystko nie w momencie zapłaty a w
    >+ momencie wpływu dokumentu, niezaleznie od jego zapłaty.

    Pozwolisz ;) że się nie zgodzę ?
    Otóż przy KPiR zasadą jest uznanie kosztu *w dacie zdarzenia*.
    Co prawda "ujmuje" może oznaczać również "wpis do KPiR" (a to
    mogą być dwie oddzielne w znaczeniu "relacji dat" sprawy), niemniej
    nie jest prawdą iż *zawsze* "ujmuje się" (co by to nie znaczyło).
    Wystarczy spełnić warunki z rozp. ds. KPiR (prowadzić ewidencje
    - obie) żeby można było wybrać sobie tryb "ujmowania" w którym zapisy
    w księdze są chronologiczne i w takiejż kolejności odpowiadają
    (poza wyjątkami ewentualnie :]) "ujmowaniu" do posumowania
    w koszty na PIT-5 !

    >+ - Co z VAT'em? Czy mam prawo do odliczenia VAT'u?
    >+ VAT zawsze masz prawo odliczyć w miesiącu otrzymania faktury lub w
    >+ następnym. Dla telefonów przepisy określają termin odliczenia za miesiąc,
    >+ który rachunek określa dla terminu płatności.

    Ufff... a już myślałem że "zawsze" :)
    Ja tam przezornie zalecam unikanie stwierdzeń "zawsze", "nigdy"... :]

    [...]
    >+ Ogólna zasada mówi, że podatek się odlicza nie wcześniejw miesiącu
    >+ otrzymania rachunku - dla telefonów miesiąca płatności. Więc jeśli masz
    >+ dowód zapodziania się listu i otrzymania rachunku w innym terminie, możesz
    >+ wtedy VAT odliczyć i zaksięgować pod datą otrzymania.

    No to tak. W zakresie "telefonów" 'zapodzianie się' nie pomoże, chyba
    że jest na tyle skuteczne iż wymaga duplikatu (a później zaczyna się
    dyskusja czy duplikatu dotyczą zasady dotyczące oryginału :))

    >+ Z wyjątkiem końca
    >+ roku, bo wtedy dokumenty grudniowe trzeba ująć w ewidencji grudnia.

    Moment: a co ma VAT do przełomu roku ?? Jakoś tak mam wbite
    w pamięć iż VAT jest "miesięczny" (nawet przepisy dotyczące tegoż
    podatku można sobie zmieniać z miesiąca na miesiąc, wskutek tego,
    czego właśnie doświadczamy !) i poza *zwolnieniami* (do których
    są limity roczne - ale ponieważ to jest "łaska" ustawodawcy no to
    zasady zwolnień może ustalić *jakkolwiek*) zasad "rocznych" nie
    ma AFAIK żadnych ! Coś się zmieniło ? ;)

    >+ pozdawiam

    Wzajemnie ! :)
    - Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)