eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR kasowo vs memoriałowo - poniesienie kosztów raz jeszcze › Re: KPiR kasowo vs memoriałowo - poniesienie kosztów raz jeszcze
    From: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR kasowo vs memoriałowo - poniesienie kosztów raz jeszcze
    Date: Tue, 13 Jun 2006 10:24:12 +0200

    Tomek napisał(a):

    > WNIOSKI: NSA i US się mylą;) ale że ostatecznie to oni mają rację,
    > należy uznać, że stosując prawidłową interpretację 'poniesienia
    > kosztu' tj. wejścia w posiadanie dokumentu (faktury), narażamy się na
    > zakwestionowanie tego.

    N szczęście nie wszystkie US - oto interpretacja z bieżącego roku:

    Sygnatura II-2/4111/415/23/2/06
    Data 2006.01.12
    Autor Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

    "[...]Stosowanie zasady potrącania kosztów w momencie ich poniesienia ,
    łączy sie w praktyce z koniecznością zdefiniowania pojęcia momentu
    poniesienia kosztu. Potocznie zrozumiałe pojęcie kosztów poniesionych może
    nastręczać trudności interpretacyjne. W potocznym zrozumieniu "koszt
    poniesiony" oznacza koszt połączony z wydatkiem , czyli rozchodem środków
    pieniężnych. Niewątpliwie koszt będący jednocześnie wydatkiem można
    określić mianem poniesionego , jednak zawężenie zakresu kosztów
    poniesionych w każdym przypadku jedynie do wydatków , nie wydaje się
    słuszne. Poniesiony to także taki koszt, z którym jeszcze nie wiązał się
    wydatek , ale za to wiązało się powstanie zobowiązania.
    [...]
    w ocenie tut. organu podatkowego wydatki inne niż zakup materiałów
    podstawowych , towarów handlowych dokumentowane fakturami czy też
    rachunkami księguje się w księdze podatkowej - pod datą ich otrzymania,
    innym dowodem - pod datą ich zapłaty."

    I jeszcze coś na deser:

    Fragment projektu zmiany ustawy o pdof z dnia 5.06.2006r:

    "po ust. 6a dodaje się ust. 6b i 6c w brzmieniu:
    6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników,
    o których mowa w ust. 6, (czyli prowadzących KPiR - przyp. mój) uważa się
    dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego
    podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu."

    Wydaje się, że ta definicja kosztu poniesionego skończy wreszcie dowolność
    interpretacyjną oraz wszelkie dyskusje na ten temat.

    Pełny tekst projektu dostępny jest tutaj:
    http://bip.mf.gov.pl/_files_/bip/bip_projekty_aktow_
    prawnych/pb/pit_5_06_2006druk.pdf

    - jeśli link został "złamany" - tu jest skrót:
    http://miniurl.pl/pit_5_06_2006

    Miłej lektury :)

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~