    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR - kasa a memoriał
    Date: Sat, 15 Feb 2003 22:12:37 +0100

    On Sat, 15 Feb 2003, ppinq wrote:

    >+ > >+ "Kasa" - dostaję fakturę, chowam ją do szuflady i wpisuję
    >+ > >+ do książki dopiero w dniu jej opłacenia.
    >+ >
    >+ > Sprzeciw. "Ujęcie w koszt" a "wpisanie do KPiR" to mogą
    >+ > być 2 różne sprawy. [...]
    >+ Gdybym jednak miał trochę pofantazjować, to zaproponowałbym
    >+ wpisanie najpierw do kol.16 z odpowiednią uwagą, a po zapłacie
    >+ przeniesienie do kol.10

    IMHO słusznie :), ale doświadczenia w tej materii nie mam.
    Ani "kasy", ani wielkiego magazynu, no i mam VAT który daje
    narzędzie "trybu par. 30" :) - niemniej należałoby wpis
    zrobić w dniu przyjęcia.

    [...]
    >+ Właśnie dlatego "memoriał" zupełnie mi się nie podoba, bo
    >+ w praktyce może rodzić mnóstwo niepotrzebnych wątpliwości
    >+ odnośnie ustalania "okresu którego dotyczy", a pewnie i spory
    >+ z urzędnikami w razie kontroli.

    Właśnie przymierzam się do definitywnego rozgryzienia takiego
    problemu :[, bo 20. blisko :(

    >+ Poza tym coś mi to pachnie jakimiś rozliczeniami miedzyokresowymi
    >+ z wykorzystaniem kol.16 - to po lekturze objaśnień do książki,
    >+ pkt 17: "w kolumnie tej można również zapisywać wydatki odnoszące
    >+ się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat nast.)".
    >+ Inna sprawa, że na razie nie mam pojęcia jak technicznie (jakim
    >+ dokumentem) mozna w latach następnych z tej kol.16 cokolwiek
    >+ "wyciągnąć".

    IMHO "można zapisywać" służy właśnie do rozwiązania takich
    problemów jak konieczność wpisu (o ile ktoś nie ma *osobnej*
    ewidencji przychodów i rozchodów) bieżących operacji kupna
    i sprzedaży - w końcu możliwe jest również że przychód
    powstanie przed oobowiązkiem podatkowym :) (hm... zaliczki ?)

    >+ W porównaniu z tym wszystkim "kasa" jest chyba znacznie
    >+ bardziej przejrzysta,

    Nie marudź !!
    Nie dość że trzeba fakturę ujmować w 2 lokalizacjach (operacja
    i zapłata) to jeszcze stosik kwitków (zapłaty) trzymać.
    No i stracić na podatku kredytując Skarb :], bo przecież
    wpływy wpisujesz memoriałowo lub w momencie wystawienia
    faktury (nie bić, to nie jest ściśle memoriałowo !! rozp.
    ds. KPiR: VATowcy mogą zaliczać przychód w momencie
    wystawienia faktury, § 22.1.1)
    Właśnie twoje pytanie dobrze mi zrobiło, bo potknąłem
    się o jasny wykład że przełom roku należy zaliczać
    ściśle memoriałowo (tj. do właściwego roku) - jeszcze
    tylko nie rozumiem czy zapis z § 22.2 znaczy że mam
    "papiery" wpisać drugi raz, tylko bez kwoty.

    >+ tylko brak mi dla niej jednoznacznej
    >+ podstawy prawnej, bo to co można wnioskować z art.22 ust.4 jest
    >+ chyba trochę naciągane. Gdyby tam chociaż była mowa
    >+ o "okresie rozliczeniowym" zamiast "roku podatkowego"...

    IMHO to byłoby tak: chcesz rozliczać się jakoś cały rok.
    A w kolejnych miesiącach wpłacasz zaliczki, obejmujące
    części roku. No to zasada księgowania, wyłączając
    określone w przepisach wyjątki - powinna być taka sama
    jak dla całego roku.
    Prawda, czarno na białym nie widzę...

    >+ Pozdrawiam

    Wzajemnie, Gotfryd