    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak wyglada rzetelna ksiega?
    Date: Mon, 29 Apr 2002 22:39:01 +0200

    On Sun, 28 Apr 2002, Agata wrote:
    [...]
    >+ 1. Chronologia zdarzen gospodarczych: czy zdarzenia gospodarcze w
    >+ ksiedze moga byc ulozone niechronologicznie (np. otrzymuje fakture
    >+ styczniowa w lutym - jaka powinna byc data zdarzenia?). Moja ksiegowa

    Na wstępie dwie sprawy:

    1. Daj sie namówić na przeczytanie rozp. MF nt. prowadzenia KPiR,
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml
    ze strony:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych.shtml

    W "drukowanej" KPiR zazwyczaj jest wydrukowane z tyłu ;) !

    2. Nie piszesz czy prowadzisz ewidencje sprzedaży i zakupów
    (np. jako VATowiec masz takie), lub wystawiasz *tylko*
    faktury - rozp. wymienia w §30 dopuszcalne sposoby prowqadzenia
    księgi "z poślizgiem". Co prawda kiedy pytałem na grupie
    to nikt nie komentował, ale zapis jest jaki jest: masz
    ewidencje -> możesz prowadzić KPiR "z poślizgiem", czyli
    *po* skończeniu miesiąca wpisywać do KPiR *chronologicznie*.

    Jeśli tak księgowa nie robiła - tylko wpisywała "papiery"
    traktując KPiR jako "dowód bieżący" - to IMO zjawisko pt.
    "faktura za styczeń w lutym" samo w sobie nie musi być
    niczym dziwnym.
    Może Orka/Karol/inny podatkolog/księgowy rzuci choc jedno
    słowo: czy dobrze napisałem ? pls. nie mieszać księgowych
    "od OP[1]" do tej działki - oni na widok księgowania KPiR
    z kombinacją "księgowanie kasowe" mogą dostać wytrzeszczu oczu :)
    [1] z zastrzeżeniem wyłączenia "od OP i OF" :)

    >+ 2. Kontynuacja poprzedniego pytania: rozumiem (a raczej wyczuwam :-) ),
    >+ ze o ile przy fakturach zakupowych jest pewne pole manewru ("faktura nie
    >+ doszla"), to faktury sprzedazowe powinny byc zdecydowanie ksiegowane po
    >+ kolei?

    "w dniu sprzedaży lub w dniu następnym, nie później niż przed
    rozpoczęciem sprzedaży". Zdecydowanie tak. Zarzut ukrywania
    dochodów wygląda na "ten z bardziej niebezpiecznych".

    >+ Jedna z faktur przychodowych ze srodka miesiaca mam zaksiegowana
    >+ na koniec. Jak bardzo mam sie przejmowac?

    Hm... Z jednej strony - zaksięgowana. Z drugiej - dowód
    czarno na białym że wymóg na termin został złamany :(
    [...]
    >+ 5. Kolega wystawiajacy faktury zagapil sie i w lutym zle je ponumerowal.
    >+ Mimo, ze mamy numeracje miesieczna, on kontynuowal numery styczniowe -
    >+ pierwsza faktura w lutym ma numer mniej wiecej taki: 07/02/2001. Jak
    >+ sobie poradzic z czyms takim? Wystawic noty korygujace?

    Były ostatnio dwa wątki:
    - sprawa "dwie faktury" (o tym samym numerze); propozycje: skorygować,
    sporządzić notatkę i włączyć "do akt", nie pamiętam czy z propozycją
    wysłania info do US "że był błąd" IMO rozsądna, pod warunkiem
    że propozycja pokazania ksiąg "celem odnotowania" nie brzmi
    groźnie; w twoim przypadku... :(
    - sprawa różnicy między fakturą - korektą a notą korygującą
    (IMO powinnaś wystawić korekty, *o ile* pojdziesz drogą korygowania;
    o ile dobrze zrozumiałem noty wystawiać może *tylko* odbiorca faktury !)
    Patrz temat: "Re: Zły NIP na fakturze"

    >+ O braku lwiej czesci dowodow wewnetrznych,

    Wpisanych do KPiR ??

    >+ list plac,

    Nie masz dowodu że wypłaciłaś pensje ?? Może przynajmniej
    przelewami płacisz...

    >+ pustych polach w ksiedze,

    -:O
    Mogę się mylić co do osoby - ale chyba Karol przypomina
    ciągle o możliwości podważenia księgi za znacznie mniejsze
    uchybienia. I o tym że za to grozi "szacowanie kosztów
    z kapelusza" (przez kontrolera) z wiadomym skutkiem :(

    >+ braku numeracji dokumentow staram sie nie myslec.

    Załózmy że to dało by się nadrobić (albo i nie, jeśli
    część ma numery a część nie - mogą "się pogryźć chronologicznie")

    >+ Pytanie brzmi: jak bardzo mam byc zla na ksiegowa? Mam szalona ochote
    >+ oddac jej ksiegi z powrotem i kazac je uzupelnic (ew. przepisac)...

    Umówmy się że przepisywać raczej nie wolno, w końcu prowadzi
    to prostą drogą do zarzutu próby fałszerstwa - ale nie wiem
    jak inaczej można by "wyprostować" wszystko co opisałaś
    nie stawiając się pod KKS (w końcu za rzetelność danych
    odpowiadasz... *ty* !)

    Pozdrowienia, Gotfryd