    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 4 Mar 2011 12:20:56 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak siostra może splacic mieszkanie ojca?

    On Thu, 3 Mar 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 02-03-2011 15:30, witek rzecze:

    > Nieprawda. Byłoby, gdyby np. miała 30% udziałów,
    > a spłacała pozostałe 70%. Podatek należy się od kwoty
    > powyżej wartości tego, co już ma, czyli 2% od 40% wartości
    > nieruchomości.

    Ależ "ponad" byłoby nie 40%, a całe 70%.

    > Mieszasz. Zniesienie współwłasności bez spłaty jest
    > nieopodatkowane- to raz.

    Przezornie się poprawiłeś, widziałem :)

    > Zniesienie ze spłatą jest opodatkowane jak pisałem powyżej.

    Albo i nie.

    > Tu masz "przykład z życia":
    > http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/90490,jaki_p
    odatek_nalezy_zaplacic_od_zniesienia_wspolwlasnosci.
    html

    Przecież autor artykułu opodatkował tutaj wartość *zapłaty* ponad
    *nabywany* udział, a nie wartość *przedmiotu* ponad wartość *posiadanego*
    udziału.
    To jest "wersja pit.pl" ;) (tak, tam też jest podobny przykład).
    Przeczytaj przepis!

    Objaśniam skąd zapis w ustawie - stąd, że inaczej podatnicy deklarowaliby
    spłatę 100 zł i od tej kwoty liczyli podatek :> (dlatego podatnicy
    muszą wycenić wg "wartości rynkowej").

    Polecam rzut oka na konkretne opisy właśnie.
    Albo informacja nie jest wprost zaakcentowana (klient kupi
    albo przyjdzie to mu się wyjaśni ;)):
    http://www.doradcapodatkowy.abc.com.pl/?cmd=problem_
    wiecej,102&serwis=1
    ...albo trzeba ją wyłuskiwać z opisu:
    http://www.isp-modzelewski.pl/20100322135/Serwis-Dor
    adztwa-Podatkowego/Serwis-Doradztwa-Podatkowego-nr-0
    00030-22-marca-2010-r/Strona-14.html
    http://www.podatki.biz/artykuly/28_10220.htm?idDzial
    u=28&idArtykulu=10220

    Jaśniej jest na forach:
    http://prawnikow.pl/forum/thread/91410,zniesienie-ws
    polwlasnosci---podatek-od-splaty.htm
    :P
    albo (o zgrozo :>) w interpretacjach US/IS:
    http://interpretacje.taxmachine.pl/Podatek-od-czynno
    sci-cywilnoprawnych/Przedmiot-opodatkowania/Czynnosc
    i-podlegajace-opodatkowaniu/202615-czynnosci-cywilno
    prawne-obowiazek-podatkowy-zniesienie-wspolwlasnosci
    .html
    (powyżej należy pominąć całość rozważań o niepodleganiu VAT, bo jest
    oczywista), i dobra uwaga: "Zatem orzeczenie o zniesieniu współwłasnoœci
    będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynnoœci cywilnoprawnych,
    gdyż wywołuje takie skutki jak podlegajšca opodatkowaniu umowa
    o zniesienie współwłasnoœci."
    Taka uwaga jest w większości interpretacji na ten temat.

    A tak przy okazji: różnica między "wartością oczekiwaną" udziału
    a zapłatą może być podstawą do opodatkowania "darowiznowego" (z czym
    się zgadzamy - widziałem Twój post z dopiskiem), ale jeśli nie
    nosi ch-ru "darowiznowego", lecz w drugą stronę, przynosi zbywcy
    udziału "więcej niż mu się należało", to różnica o której mowa
    w podanym przez Ciebie linku "w wersji pit.pl" podlega nie pod PCC,
    ale może podpaść pod podatek dochodowy (to jest "zwyczajny zarobek"):
    http://interpretacje.taxmachine.pl/Podatek-dochodowy
    -od-osob-fizycznych/Zrodla-przychodow/243069-doplata
    -przychod-wspolwlasnosc-zniesienie-wspolwlasnosci.ht
    ml
    ...bo tylko kwota "należnej spłaty" nie stanowi "zbycia":
    http://interpretacje.taxmachine.pl/Podatek-dochodowy
    -od-osob-fizycznych/Zrodla-przychodow/255021-doplata
    -przychod-wspolwlasnosc-zniesienie-wspolwlasnosci.ht
    ml

    pzdr, Gotfryd