  • Data: 2011-03-04 10:13:06
    Temat: Re: Jak siostra może splacic mieszkanie ojca?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 2 Mar 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 01-03-2011 18:45, Gotfryd Smolik news rzecze:

    > No przecież piszę, że PCC? Co niby miałem pomylić?

    PCC.
    Skoro z przepisu wynika że nie jest zerowy.

    > Chyba, że to do imć witka było, ale czemu w odpowiedzi na mój post?

    A skąd ja mam wiedzieć do czego się odnosisz, skoro wrotek
    nie zostawiasz? :P
    Ale nie - sprawdziłem, na pewno do Ciebie.
    Korzystając z okazji podkreślę:

    ^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^

    > Ponad wartość udziału we współwłasności- czyli jak siostry mają
    > darowane mieszkanie, we współwłasności po 50% udziałów,

    To na mój rozum mają po 50% :>

    > to zniesienie rzeczonej współwłasności ze spłatą jednej
    > na rzecz drugiej jest nieopodatkowane (PCC wynosi zero)*.

    Bo?
    Twierdzisz, że jak ktoś ma 50% udziału, a w wyniku czynności
    dostaje 100%, to nie otrzymał nic "ponad"?
    Ciekawie się zapowiada ;)

    > Co napisałem nie tak?

    To, że PCC przypada od wartości 50% nieruchomości.
    Jej udział wynosi 50%. I te 50% *nie jest* opodatkowane.
    Te *JEJ* 50% - które poprzednio było w wartości przedmiotu,
    ale "ukryte" w udziale.
    Pozostałe 50% jest *PONAD* wartość udziału - i ta kwota podlega
    opodatkowaniu.

    > Ale mógłbyś zacytować, z czym polemizujesz, bo nie rozumiem?

    Ja nie rozumiem, skad wziąłeś "zero".
    Bardzo proszę o wyjaśnienie.
    Albo inaczej - objaśnij co rozumiesz "ponad wartość udziału",
    a będziemy w domu.
    Wstępnie może być wersja 100 000 zł wartości rzeczy, udział
    wynoszący 50%.
    Na mój rozum, to ów udział ma "wartośc rynkową" 50 000 zł,
    ale może Tobie wychodzi inaczej, tylko ciekaw jestem jak ;)

    > * chyba, że spłata jest wyższa, niż rynkowa wartość rzeczonego
    > udziału we współwłasności, ale wtedy i tak PCC wynosi 2% od
    > kwoty _ponad tę wartość_.

    Nie, PCC jest wyłącznie od "wartości rynkowej".
    Faktyczna kwota wyrównania (za niska lub za wysoka) może być
    co najwyżej przedmiotem dochodzenia podatku dochodowego (od
    nieodpłatnych świadczeń) lub podatku od darowizny.

    Jeszcze raz i po kolej: mamy nieruchomość lub rzecz wartą
    250 000 zł. Współudział w proporcji 2:3 (celowo, aby było
    widać która kwota skąd), albo jak kto woli 40%/60%
    Osoba która ma 60% przejmuje ową rzecz przez zniesienie
    współwłasności.
    Ma więc otrzymać 40% wartości przedmiotu PONAD JEJ UDZIAŁ.
    Ma 150 000 ("w udziale"), pozostaje "ponad" o wartości 100 kzł.
    I te 40% jest podstawą obłożenia PCC.
    Co się nie zgadza?

    pzdr, Gotfryd