    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ha ! Firma: US - oświadczenie
    Date: Wed, 19 Oct 2005 18:54:07 +0200

    On Wed, 19 Oct 2005, Timi wrote:

> [...]

    ...zdecydowanie nie, a poziom zdecydowania zależy od tego *do czego*
    chcesz zgłosić.
    Nie ma tak hop - jak ci się wydaje że "do US" traktowanego jako całość
    to jak to mawiają nie trafiłeś w środek tarczy ;)
    Zgłoszenia do:
    - NIP i prowadzenia DG
    - wyboru podatku dochodowego
    - VAT
    ...to są *różne* zgłoszenia, opisane w różnych miejscach różnych ustaw
    i dające różne skutki.
    I czywiście są to złoszenia różne od zgłoszeń do UM i GUS również
    opisanych w innych ustawach.
    Do dziś np. nie jest dla mnie jasne jak rozwikłać przypadek kiedy
    z GUS "papier" otrzymuje się (lub odbiera) później niż po 7 dniach
    od wpisu/zmiany wpisu w UM - wychodzi na to że trzeba by zgłaszać
    NIP-1 dwa razy :], właśnie dlatego że nie ma powiązania między
    przepisami.

    ....zgodnie z zapowiedzią przedpiścy podpisuję się pod powyższym :)

    > A co na to? (dostalem od bardzo dociekliwej osoby :-D)
    >
    > Art. 96. 1. Podmioty, o których mowa w art. 15
    [...]
    > (gdzie: Art. 15. 1. Podatnikami są osoby [...]
    > niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie
    > działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub
    > rezultat takiej działalności.)
    >
    > Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    > "podatkiem", podlegają:

    Po kolei:
    Dlaczego cytując z art. 15 odcinek powołujący się na art. 2 ty
    z kolei powołujesz się na art. 5 ?
    Co z tego że "opodatkowaniu podlegają" - to jest CO INNEGO niż
    "podatnikiem są" !

    Mało - owa drobna różnica była już powodem niejednej zażartej dyskusji
    na grupie :)

    Gotowy komplet argumentów powypisywała ostatnio w dyskusji ze
    mną "gonia" - tyle że kłóciłem się z powodu przypadku powołującego
    się na "sprzedaż". Tu czegoś takiego nie ma - samo "prowadzenie
    DG" powoduje powołanie podatnika.
    To raz.
    A dalej:

    > W związku z powyższym i reasumując Trzeba złożyć zgłoszenie rejestracyjne
    > przed pierwszą sprzedażą ! a nie przed pierwszym zakupem.

    ...twój optymistyczny wniosek w najlepszym przypadku dotyczy zgłoszenia
    rejestracyjnego VAT.
    I w najlepszym przypadku sprowadza się do tego że nie wolno odliczyć
    VAT od wcześniejszych niż rejestracja zakupów - VAT może "przepaść",
    z zastrzeżeniem iż istnieje wyrok NSA (AFAIR niestety dotyczący jeszcze
    "starych" przepisów, sprzed wejścia do UE) iż prawo do odliczenia
    może przysługiwać jeśli rejestracja miała miejsce przed upływem
    terminu *rozliczenia* podatku (a nie samego zdarzenia).

    Powyższe rozważania nie mają nic wspólnego z:
    - zgłoszeniem prowadzenia DG
    - wyborem rodzaju opodatkowania i w niektórych przypadkach deklaracją
    prowadzenia dokumentacji i miejsca jej przechowywania

    Tak się składa że wg mojej wiedzy oba powyższe zgłoszenia
    AFAIR & AFAIK powinny być dokonane w terminie 7 dni *PO*
    rozpoczęciu DG !
    Dla zdrowia podatnika ;) IMO jest mocno niewskazane aby termin
    zgłoszenia NIP i prowadzenia KPiR (lub innego rozliczenia PD)
    był inny niż termin podany w ZUS.

    I tu IMO zdecydowanie - *zarówno* zgłoszenie prowadzenia DG jak
    i zgłoszenie prowadzenia ksiąg/ryczałtu/KPiR wynikają z czynności
    które do DG można zaliczyć. W tym "zakupów w celu gospodarczym".

    > Więc czy przed zakupem czy przed sprzedażą? TO jst pytanie az 100 puntow!

    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)