    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 7 Jan 2016 11:19:37 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Faktura z zastrzeżeniem

    On Fri, 1 Jan 2016, witek wrote:

    > Po za tym, ze dokumentuje sprzedaż może również dokumentować zawarcie umowy.

    Nie bardzo.
    Faktura to jest jednostronne oświadczenie wystawcy.
    Jeśli to sprzedawca jest wystawcą, oczywiście skuteczne będzie
    oświadczenie typu gwarancja (jednostronne).
    Nie ma przeszkód dla innych oświadczeń na tym samym kwicie,
    ale IMO skuteczność mogą zapewnić tylko te, które nabywca
    podpisuje osobno (nie jako "fakturę odebrałem").
    Coś w stylu "potwierdzam warunki sprzedaży" być może jest
    już dostatecznie dobre.

    Przypomnę, że spór w tej kategorii to nie nowość, bo na przełomie
    tysiącleci pojawiał się w ostrzejszej formie - wszak istniał
    obowiązek podpisania f-ry przez odbiorcę.
    Ale pytanie z tamtego okresu pt. "dlaczego potwierdzenie odebrania
    faktury ma być uznana za cokolwiek więcej, niż potwierdzenie
    odebrania faktury" pozostaje.

    To, że ja Ci pokwituję odebranie oferty warunków :> przecież
    nie oznacza, że je przyjąłem. IMO, powinienem potwierdzić,
    że się na nie ZGADZAM. A zapis o którym dyskutujemy, może
    być zarówno "stwierdzeniem warunków umowy" jak i "ofertą
    zmieniającą post factum".
    To ostatnie zabronione nie jest (sprzedawca może np. przyjąć
    zwrot towaru, mimo że ani z przepisów ani z dającej się
    ustalić treści umowy to nie wynika), więc i nie jest
    dziwne, że ktoś z taką "ofertą" występuje.

    > Nieprawda. Nie stanowi właśności nabywcy jeśli w umowie zawarto warunek
    > zawieszający.

    No i pewnie o to będzie spór, wygrywany metodą "lepszego adwokata" :]

    > Jest posiadaczem rzeczy i może nią władać, ale niekoniecznie jest
    > właścicielem.

    ...z czym się w 100% zgadzam. Pod warunkiem ustalenia, czy takie
    właśnie były warunki umowy :)

    pzdr, Gotfryd