  • Data: 2016-01-07 11:03:58
    Temat: Re: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 1 Jan 2016, Robert Tomasik wrote:

    > To zastrzeżenie może być nawet na chusteczce do nosa.
    > Ale jeśli pojawia się na fakturze, która z zasady
    > dokumentuje już uprzednio zawartą umowę,

    Ja w sprawie formalnej.
    Tak się składa, że w przeszłości wielokroć występowałem na grupie
    "w sprawie sprzedaży w rozumieniu VAT".
    Taki sam pogląd jest zapisany w interpretacji zalinkowanej przez
    Liwiusza (w sylwestra o 13 z minutami).

    Otóż "sprzedaż w rozumieniu VAT" ma *własną definicję*, nie pokrywa
    się ona nijak z pojęciem "sprzedaży w rozumieniu cywilnoprawnym",
    nie wspominając o tym, że cywiliści potrafią się oburzyć na hasło
    "sprzedaż usług" (wszak usługi się *świadczy*).
    W pierwszym przybliżeniu - dla towarów "sprzedaż VAT" pokrywa
    się z "wydaniem w celu", przy czym ustawa ma wpisane "bezpieczniki",
    tak aby również sama umowa albo nawet samo wystawienie faktury :>
    mogło stanowić podstawę do żądania podatku.
    Z tego p.widzenia (definicji "sprzedaży w rozumieniu VAT") nie
    ma znaczenia, czy towar został wydany w zakresie umowy sprzedaży
    czy np. najmu - sam fakt "wydania" rodzi skutek podatkowy,
    do ustalenia (na podstawie umowy cywilnoprawnej) jest tylko
    kwota. Być może, również zwrot towaru.

    Przypomnę niezależnie - w ustawie (o VAT) wyraźnie zapisano,
    że brak dochodowania formy (oraz zastosowanie dowolnej formy,
    byle nie zabronionej) nie skutkuje uchyleniem opodatkowania
    VATem. To jest drugi, odrębny czynnik, powodujący że
    forma i zakresu umowy cywilnoprawnej są drugorzędne.
    Jest kwit (f-ra), było "wydanie", sprzedawca ma VAT do
    zapłaty z nabywca VAT do odliczenia.
    Czyli poza akcjami typu kradzież, pożar (na co US żąda dowodów)
    sam fakt "wydania" skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego
    (w przybliżeniu, z dokładnością do wyjątków przewidzianych
    w ustawie, bo zaraz ktoś będzie miał pretensje do tych
    wyjątków ;>)

    > to stanowi dyspozycję co do własności mienia pochodzącą
    > od osoby,która już nie jest jego właścicielem.

    Jakbym miał się czepiać, to należałoby zapisać że "od osoby
    nieuprawnionej do rozporządzania" i jeszcze się tłumaczyć
    czemu :D
    Przecież oczywiste jest, że nie tylko właściciel ma prawo
    do (skutecznego!) zbycia rzeczy. Pierwszym z brzegu
    innym podmiotem jest zastawca. Ergo, argument "nie może
    bo nie jest właścicielem" nie jest skuteczny :)

    > Gdyby był na fakturze pro forma, to OK!

    Ostatni dopisek był tylko dla porządku, przede wszystkim
    akcentowałem, że forma i zakres umowy cywilnoprawnej
    w sumie nie ma znaczenia (dla VAT).

    pzdr, Gotfryd