  • Data: 2007-02-07 14:31:36
    Temat: Re: Faktura nie VAT?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 6 Feb 2007, Hikikomori San wrote:

    > Bingo. O to chodzi. Bo zaksegowac moge plytke ceramioczna z wyrytym na niej
    > milionem zlotych kosztow ;) i innymi znamionami rachunku. Ale kontroll zapyta
    > sie, czemu ten rachunek wyglada jak cegla ;)

    A bo wie Pani, jedni robią papier z jedwabiu, inni z papirusa, a mój
    kontrahent ma akurat swoje złoża szamotu i kaolinu ;)

    > Ale uzywaja w ustawach slowa "rachunek".

    To za mało. Brak słowa "pożyczka" na dokumencie również nie świadczy
    iż ów "papier" nie jest umową pożyczki.

    > Ale jakby nie bylo slowa pozyczka, a ktos napisal "zapomoga", to czy to dalej
    > bedzie pozyczka (spelnia kryteria pozyczki)?

    Tego nie wiem, bo to zalezy od RESZTY TREŚCI dokumentu!
    Dokładnie tak, jak przy niepodobającej Ci się "fakturze": należy czytać
    NIE (sam) tytuł, a resztę treści!

    > Dowod wewnetrzny to imho szersze pojecie, dowodem wewnetrznym moze byc
    > roznych swistkow ;)

    Widocznie "rachunkiem" też.
    Skoro ustawodawca postanowił że NIE wymaga słowa "rachunek", to
    zdefiniował kategorię dokumentów lingwistycznie odpowiadającym
    "dowodom wewnętrznym".
    Czyli jak chcesz toto nazwać - "szerszą kategorię".
    Kropka, trzeba sie pogodzić!
    Wniosek: "nota" *również* jest "rachunkiem".

    > Ja tam nie pamietam, ale faktura proforma nie jest dowodem ksiegowym (czy
    > jakos tak) i sie jej nie ksieguje.

    Otóż to :)
    Czyli istotne są:
    - CEL dokumentu (czy ma wyrażać należny przychód, JUŻ należny)
    - TREŚĆ (czy jest zgodna z przepisem)
    Nic więcej.

    pzdr, Gotfryd