  • Data: 2005-01-14 10:24:38
    Temat: Re: Faktura na OF kosztem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 14 Jan 2005, Bzooo wrote:

    >+ Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał
    >+ > Mam fakturę VAT za prenumeratę pewnego czasopisma ze stawką VAT 0%
    >+ > wystawioną na osobę fizyczną czyli bez mojego NIP-u. Czy są jakieś
    >+ > przeciwskazania aby potraktować ją jako koszt w prowadzonej przeze mnie
    >+ > indywidualnej DG?
    >+
    >+ Czy faktura czasem nie musi miec nipu?

    Faktura nabyta "w celu osobistym" nie musi mieć - rozporządzenie:
    +++
    § 14. 1. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
    działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
    gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać
    danych dotyczących nabywcy, określonych w § 12 ust. 1 pkt 2.
    ---

    Natomiast chciałbym zwrócić uwagę iż w tym momencie nabywca poinformował
    sprzedawcę że nabywa towar "w celu osobistym".
    A do KUP zaliczyć można tylko towary i usługi nabyte "*w celu*
    prowadzenia działalności gospodarczej" - nie licząc takich wyjątków
    jak np. środki trwałe. Czyli taka "zwykła usługa" (nie służąca
    np. podwyższeniu WP ST) która nie została *nabyta* "w celu..."
    się nie kwalifikuje - bo samo "wykorzystanie w celu" to za mało :(
    Czyli... czyli nie widać podstaw żeby taką fakturę uznać za KUP :(
    To jest IMO ten sam problem co "czy mogę wiertarkę nabytą przed
    rozpoczęciem DG wpisać do wyposażenia i uznać za KUP".
    Nie - bo brak podstaw...

    Przeciw takiem rozumowaniu ("z usługą nabytą w celu") przemawia
    dopuszczalność częściowego rozliczania kosztów energii itp.
    (ujęta np. w rozporządzeniu ds. KPiR) - mimo iż prąd jest zapłacony
    "osobiście" dopuszcza się zaliczenie części wydatku w KUP.
    Ale ja bym patrzył na to przez pryzmat przepisu szczegółowego
    - czyli tak że *na ogół nie wolno*, za wyjątkiem przepisów
    (takich jak to z rozp.) które "pozwalają".
    A "pozwolenia" na prenumeratę nie kojarzę :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)