    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ewidencja ST
    Date: Sat, 8 Mar 2003 21:34:50 +0100

    Z góry przepraszam, ale nie będę reedytował posta - a przed
    dopisaniem końcówki przejrzałem [xxx+1] stron...
    Wnoszę o przecierpienie do końca :]
    Ad rem:

    On Sat, 8 Mar 2003, cef wrote:
    [...]
    >+ > IMHO byłby to właśnie nieujawniony ŚT.
    >+ > Nic nie zyskujesz, ew. tracisz na podatku przy sprzedaży.
    >+
    >+ Ale nie na pewno :-)
    >+ Sam tego nie wymysliłem, ale to zależy jak
    >+ określa się dochód z takiej sprzedaży.

    Bardzo prosto: od kwoty sprzedaży, jest to przychód.

    Przypominam że przypominałem :) "z głowy" opis wyroku SN
    dla przypadku sprzedaży ŚT nieujawnionego w EŚT; ponieważ
    to *byłby* zamortyzowany ŚT nie było możliwości zaliczenia
    w KUP ceny zakupu - a z amortyzacji podatnik zrezygnował,
    nie ujawniając ŚT w EŚT.
    Mniej więcej taka była konkluzja z wyroku...
    Nie spodobał mi się :[

    >+ Chetnie bym wpuścił taką stratę do firmy

    Jaką stratę ?? Niemożliwe :)

    >+ (ostatnie pytanie w linku, który się pewnie złamie)

    Mhm... Czegoś podobnego dotyczył ów wyrok. Nawet nie wiem
    czy mam go na HDD, ale *na pewno* nie jestem w stanie
    odszukać na bieżąco :(
    W każdym razie określenie: "nie było odpisów amortyzacyjnych
    więc dochód nie wystąpi" IMHO jest mocno niepewne w świetle
    przepisów, rozumiem art. 23a.1.1.b, ale co z art.22n, nakazującym
    prowadzenie ewidencji "w celu obliczenia wysokości odpisów" ?
    Niby ustawa wyraźnie stanowi *tylko* o braku EŚT (.6), ale
    czy ja wiem...

    Acha: ZNALAZŁEM !! (nie pytaj ile czasu szukałem :> ! Wrrr....)
    10 lutego 2002, Gazeta Prawna Nr 27/02, cytat:

    +++++++++++
    Szczególnie rygorystycznie podszedł do tej kwestii NSA w wyroku z 9
    listopada 2001 r. (III SA 2257/00; niepublikowany), w którym stwierdził,
    iż wystarczy składnik majątku wykorzystać w celu wykonania usługi tylko
    raz przed jego sprzedażą, aby podatnik musiał od tej sprzedaży zapłacić
    podatek.
    Podobna interpretacja przedstawiona została w wyroku NSA z 7 lipca 1999 r.
    (III SA 7654/98; niepublikowany), w uzasadnieniu którego czytamy: (...)
    Kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu będącego składnikiem majątku
    związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą, a taki charakter miał
    posiadany przez skarżącego samochód wykorzystywany do przewozu osób jako
    taksówka, nawet jeżeli nie został wprowadzony do ewidencji środków
    trwałych, stanowił stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych przychód z działalności gospodarczej.
    Zastosowanie się do wskazanego orzeczenia powoduje, iż nawet incydentalne
    wykorzystanie danej rzeczy na potrzeby działalności zmusza podatnika do
    wykazania przychodu z jej sprzedaży.
    --------

    Autor - Przemysław Wojtasik pisze dalej co prawda:

    ++++++++
    Moim zdaniem, o tym, czy dana rzecz jest składnikiem majątku firmy,
    decydować powinno to, czy wydatek na jej nabycie został zaliczony do
    kosztów uzyskania przychodów (bezpośrednio czy też poprzez odpisy
    amortyzacyjne) i czy figurowała ona kiedykolwiek w prowadzonych przez
    podatnika ewidencjach.
    ------

    ...i dalej jeszcze rozważania nt. komplikacji przy spółce cywilnej.

    Niemniej - wyrok był. I to dotyczył sprawy *sprzed* wprowadzenia
    zapisu o tym że "sprzedaż byłego ŚT jest przychodem z DG" do
    Ustawy...

    pzdr, Gotfryd