    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Etat po DG
    Date: Mon, 22 Oct 2007 10:30:58 +0200

    Radoslaw Janusz pisze:
    > Witam!
    > Szukalem, odpowiedzi na moje pytanie nie znalazlem, prosze wiec o
    > pomoc Was.
    > Do konca wrzesnia br. mialem DG, ktore bylo jedynym zrodlem moich
    > dochodow.
    > Od 1 pazdziernika pracuje na umowe o prace (DG rowniez sobie
    > 'dziala'). Dzial odpowiedzialny za place w firmie, w ktorej pracuje na
    > umowe o prace, poprosil mnie o podanie calkowitych przychodow za
    > dotychczasowe 9 miesiecy tego roku (rowniez tych z tytulu prowadzenia
    > DG), bo na podstawie tej mojej deklaracji oblicza, w ktorym progu
> [...]

    To zależy, jeżeli DG masz na stawce liniowej 19% lub na ryczałcie czy
    karcie to dochody nie sumują się z innymi.
    Jeżeli DG rozliczasz wg zasad ogólnych to w rozliczeniu rocznym się
    sumują, owszem.
    Ale nic do tego pracodawcy!
    Tak samo jak nic mu do Twoich wcześniejszych przychodów. Nie masz
    obowiązku ich podawać.
    Nowy pracodawca rozlicza Cię tak, jakby to był twój pierwszy dochód w roku.
    Oczywiście istnieje możliwość, że sumując wszystkie dochody z różnych
    źródeł przeskoczysz do wyższej stawki podatkowej i na koniec roku
    będziesz dopłacał, ale to Twój problem.
    Zasady pobierania zaliczek przez płatników są tak skonstruowane, że
    dopuszczają powstanie "kredytu podatkowego" w ciągu roku. Ten 'kredyt'
    spłacasz w rozliczeniu rocznym.
    Pracodawca rozlicza na bieżąco tylko te Twoje dochody, które od niego
    pochodzą. Od innych niech sie odczepi.
    Możesz podać mu te informacje, ale to jest Twoja dobra wola o ile nie
    przeszkadza Ci, że osoba postronna będzie wiedziała dokładnie ile
    zarabiasz i ile masz źródeł dochodu.

    Jedyne, o co pracodawca ma prawo zapytać i żądać odpowiedzi, to czy
    uwzględniać tzw. "kwotę wolną" (i tak naprawdę guzik go powinno
    obchodzić dlaczego nie). Twoje dochody z innych źródeł to Twoja prywatna
    sprawa.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813