  • Data: 2014-02-15 19:09:55
    Temat: Re: Darowizna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 15 Feb 2014, Maciek wrote:

    [...o podatku od nieodpłatnych świadczeń...]
    > Zgadza się, jednak o ile można zrozumieć coś takiego w przypadku osób
    > obcych (od razu pojawia się pytanie, czy jednak nie było zarobku "pod
    > stołem"), w przypadku najbliższej rodziny jest to trochę nie na miejscu.

    Owszem, ale z kolei owo "nie na miejscu" zostało (w postaci zwolnienia
    od podatku) wpisane do ustawy relatywnie niedawno, ze trzy lata temu.
    Wcześniej jedyną podstawą było doszukanie się podstaw działania z mocy
    nakazu z przepisu (czytaj: KRiO), co prowadziło prosto do sporu "czy
    taka pomoc się należała".

    Offtopicznie i w roli ciekawostki przypomnę, że działanie "z nakazu
    ustawy" miewało zaskakujące efekty uboczne - np. dawno temu, za istnienia
    "ulgi darowiznowej", skarbówka uwaliła parę osób (skutecznie, bo doszło
    aż do NSA i było w prasie) przez to, że darowali osobom... zbyt
    biednym. Argumentacja była prosta: "to nie była darowizna, to był
    obowiązek alimentacyjny wobec babci, więc ulga się nie należy" :>

    > Sam miałem w początkach działalności gospodarczej samochód użyczony od
    > rodziców i nie widzę w tym nic niezwykłego, chociaż może powinienem.

    Dobrze że wtedy nikt skarbówce nie doniósł, sprawdziliby, czy sobie
    do przychodów dopisujesz "równoważność ceny użytkowania wziętej
    z wolnego rynku" :)

    pzdr, Gotfryd