    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darmowe ogłoszenia a US
    Date: Tue, 19 Sep 2006 12:26:17 +0200

    Użytkownik Nixe napisał:

    > Że wynajmuję mieszkanie?
    > Nie wynajmuję - mam gości. Mieszkają u mnie.
    > A że tak długo? A kto mi tego zabroni i na jakiej podstawie?

    a zameldowałaś ich?;> nie wiem na ile się zieniło, kiedyś było powyżej
    48 godzin;>

    Aktualna na: 2004-07-09

    Informacja Urzędu Skarbowego w Jaworze

    z dnia 9 lipca 2004 r.

    PD/415-14/2004

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Pytanie podatnika:
    U kogo wystąpi przychód z tytułu nieodpłatnego użyczenia lokalu
    użytkowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej?

    Stosownie do zapisu art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
    o podatku dochodowym od osób fizycznych (Tekst jednolity: Dz. U. 2000 r.
    Nr 14 poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów są nieruchomości i ich
    części. Kwestię nieodpłatnego odstąpienia do używania nieruchomości lub
    jej części reguluje art. 16 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy. Treść tego
    artykułu stanowi, że za przychód z nieruchomości odstąpionych
    nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom fizycznym i
    prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej
    uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki
    przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy
    nieruchomości.

    Tak więc osoba oddająca lokal użytkowy w bezpłatne używanie uzyskuje
    przychód równy wartości czynszowej. Wielkością tego przychodu będzie
    wartość czynszowa, czyli równowartość czynszu jaki przysługiwałby w
    razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy.

    Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 wyżej wymienionej ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są
    wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem
    otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu
    przepisów o podatku od spadków i darowizn.

    Wartość tego świadczenia na podstawie odesłania zawartego w wyżej
    wymienionym przepisie ustala się w wysokości równowartości czynszu, jaki
    przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu - art. 11 ust.
    2a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.

    Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów przychód z nieruchomości
    udostępnionej nieodpłatnie powstanie zarówno po stronie właściciela
    lokalu jak również po stronie korzystającego z nieruchomości dla potrzeb
    prowadzonej działalności gospodarczej.